Deel dit artikel
-

‘Verzekeraar moet deeleconomie omarmen’

Verzekeraars zijn er om ontwikkelingen als Airbnb te stimuleren. Dat past immers bij hun kernwaarden ‘mogelijk maken’, ‘zekerheid bieden’ en ‘maatschappelijke betrokkenheid’. Dat schrijft het Verbond voor Verzekeraars in het nieuwe position paper ‘Deeleconomie = kansen / bedreigingen’.

Schadeverzekeringen zijn van oudsher ingedeeld naar bezit: het huis, de inboedel, de auto, de spullen van een ander, enzovoorts. Uitgangspunt voor een verzekering is ‘bezit’, niet ‘gebruik’. Deze indeling verhindert in veel gevallen risicodekking als een auto of huis door anderen of meerdere mensen wordt gebruikt.

Door de deeleconomie vervagen de grenzen die tot nu toe gebruikt werden om het risico te onderscheiden, constateert het Verbond voor Verzekeraars (pdf). Ook het verschil tussen privéactiviteiten en commerciële activiteiten is niet altijd meer helder, zoals de particuliere taxidienst Uber duidelijk maakt. De huidige indeling van verzekeringsproducten zorgt hierdoor voor problemen. Mensen verwachten van verzekeraars dat zij inspelen op de veranderende maatschappij, stelt het Verbond.

Er zijn in Nederland nog maar weinig verzekeraars die een verzekering aanbieden voor risico’s die voortvloeien uit de deeleconomie, al komt het heel langzaam op gang. Enkele maatschappijen zijn bezig met het ontwikkelen van een speciaal Airbnb-product en verzekeringen voor huurdiensten zoals Peerby. Een verzekeraar heeft zelfs al een polis speciaal voor Snappcar. Maar voor Uber is zo’n product er nog niet.

Ook virtueel kookplein Thuisafgehaald.nl verdient een eigen verzekeringsproduct, aldus het Verbond. Op dit moment is productaansprakelijkheid niet gedekt. De kok verkoopt immers maaltijden, wat gezien kan worden als een bedrijfsmatige activiteit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond