Verzekeraars lanceren Innovatielab
Het Verbond van Verzekeraars heeft maandag het Innovatielab gelanceerd, dat een belangrijke aanjaagfunctie krijgt om het innovatieve vermogen van verzekeraars te vergroten. In het lab gaan verzekeraars met een aantal partners uitvinden hoe de sector moet inspelen op technologische en sociale trends, zoals 3D-printen en de deeleconomie.
Naar schatting wordt in 2025 550 miljard dollar besteed aan 3D-printen, rijden er veel zelfsturende auto’s rond en kunnen informatiespecialisten aan de hand van veranderingen in aankoopgedrag precies bepalen of mensen gaan trouwen, scheiden of een kind krijgen.
Verzekeraars willen die toekomst beter kunnen inschatten. Bestaat de ‘traditionele’ autoverzekering over tien jaar nog? Wat betekenen deze trends voor aansprakelijkheid? En wat kunnen en mogen verzekeraars met alle data?
Het lab (pdf) is een onderdeel van het programma VerzekeraarsVersterken, waarmee het Verbond de bedrijfseconomische positie van de sector wil versterken. Partners zijn Microsoft, TNO, het ministerie van Economische Zaken, GfK en KPMG. Zij leveren tot en met 2016 een bijdrage aan het lab, onder andere door regelmatig innovatiesessies te organiseren.
Het lab wordt geen laboratorium achter gesloten deuren waar onduidelijke vloeistoffen staan te pruttelen, maar een dynamisch aanjaagvehikel. Zo organiseert het Verbond vier keer per jaar trendavonden over aansprekende thema’s als Big Data en de impact van technologie op de mens. Daarnaast zijn in samenwerking met de Nyenrode Business Universiteit workshops ontwikkeld om een innovatiecultuur te bevorderen. Verder kunnen verzekeraars binnenkort trends monitoren via het Innovatieoog, een online tool die laat zien hoe snel trends zich voltrekken.
Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond spreekt over innovatieparadox: als het economisch goed gaat, is er geen incentive tot innoveren. ‘Als het slecht gaat, is innovatie juist hard nodig, maar gaat het afwenden van bedreigingen op korte termijn voor. Met het Innovatielab willen we dat doorbreken.’
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Sander van der Blonk
Wat een traditioneel idee. En beetje laat. Klink als ‘met elkaar naar de dierentuin gaan om aapjes te kijken’. De echte vernieuwing krijg je door het te doen, niet door erover te praten. In mijn ervaring is er geen gebrek aan nieuwe ideeën, wel aan executiekracht. Partijen als Rockstart.com bewijzen hier hun waarde. Want ook voor verzekeraars geldt: Innovatie? Doe het the startup way.
Jan Taco te Gussinklo
Ik vind het wel een goed idee! Zet vooral de deuren open. Ik denk ook graag mee. Er zijn nu al tal van voorbeelden waarbij verzekeraars aanjager zouden kunnen zijn. Toevallig deze week nog discussie over inzet Domotica (met Ad van Berlo, Smart Homes). Kortom, veel succes!
Nils Rooijmans
Kans is groot dat de verzekeraars qua ‘innovatie’ bizar lang alleen naar hun eigen financiele producten hebben gekeken; die verpakken in nieuwe jasjes waardoor niemand meer ziet wat erin zit, en daar grotere risico’s tegen hogere marges mee verkopen.
Zeer winstgevend op korte termijn, hopelijk funest op lange termijn.
Nu de wereld dat truukje doorheeft moeten ze ergens anders de winst gaan zoeken en kijken ze weer naar de martk en de consument. Op zich een goede beweging. Maar omdat ze daar waarschijnlijk geen gevoel meer bij hebben moet er eerst ‘aapjes gekeken worden’ zoals Sander het mooi omschrijft.
Dat aapjes kijken als start van innovatie is prima, zolang de learnings maar vertaald worden in testbare ideeën die los van de status quo en bestaande belangen getest kunnen worden.
Kanibaliserende ideeën moeten ook een kans krijgen.
Ik ben benieuwd of de excel mensen uit de finance wereld daartoe in staat zijn?
Wim Tjaberinga
Klink als een dure hobby en een kamer met luxe speeltjes. Innovatie is niet iets dat je afdwingt door mensen te laten spelen met 3D-printers of ze Google Glass op te zetten. Innovatie begint: 1) met het bewustzijn dat we continu moeten veranderen en 2) bij de klant. Nu blinken verzekeraars niet uit door innovatief vermogen en is een mooi lab een geweldig alibi om weer binnen te gaan zitten en niet naar buiten – naar de klant – te gaan.
Het mooiste lab van de verzekeraars wordt namelijk gevormd door hun klanten die prima kunnen aangeven waar hun behoeften liggen, wat hun angsten zijn en hun zekerheden. Pas al je dat goed in beeld hebt kun je vaststellen of technologie een innovatieve bijdrage kan leveren aan het invullen van de behoefte van die klanten.
Abstract? Praat maar eens met jongeren en hoor hoe die tegen verzekeren aankijken. Denk dan eens aan auto’s. Luxe deert ze niet. Zij rijden zonder moeite in een invalidenautootje, een Renault Twizy of delen een auto met vrienden of onbekenden. Dat heeft gevolgen voor een verzekeraar waar je met 3D-printing en Google Glass niets mee doet. Dat vraagt anders denken over verzekeren en oprechte interesse in de klant. Jezelf opsluiten in een met luxe gadgets behangen Lab/Speeltuin helpt dan niet.
Dus mijn advies? Er op uit naar de klant. Co-creeren en dan pas met elkaar het Lab in!
Arend-Jan Nijhuis
Het verzekeren van de toekomst is vandaag al aan het verschuiven van generieke risicodekkingen op basis van een vertrouwd merk, naar confectie- en maatwerkservices van de eigen keuzes en gedrag. Je kiest voor opties aan of uit, neemt een basale dekking als je een stevig inkomen of spaarrekening hebt. Dit alles uiteraard ingeven door de steeds groter wordende transparantie van de markt.
Via Independer krijg je het beste, bij jou, passende aanbod; je kiest zelf voor een balans in prijs vs kwaliteit.
Iedere verzekeraar heeft een eigen onlinelabel en e-commerce mogelijkheden. De aanvraagstraten, acceptatie- en claimprocessen worden verregaand geautomatiseerd (minder calls meer STP, zwart/wit acceptatie geen heroverwegers, geautomatiseerde claimstraten).
Verder ontstaat een duidelijke segmentatie vanuit doelgroepen en behoeften. Bij OnnaOnna verzekeren dames zich om zorgen uit handen te laten nemen en geholpen te worden bij zaken waar je je nagels niet op wil breken.
Nieuwe verzekeringen zullen nog meer rekening houden met persoonlijke omstandigheden van verzekerden. In de nieuwe concepten worden premies afhankelijk van persoonlijk gedrag. Rij je rustig (weinig G-krachten) krijg je een hogere korting. Stabiele financiële context geen risico opslag op levensverzekering en hypotheek. Google Glass op tijdens je ongeluk? Geen discussie over de schuldvraag. Laat je verzekeraar per film meekijken meer korting!
(Big) data en registratie risico reducerende factoren zullen in toenemende mate een nog belangrijkere rol gaan spelen.