Deel dit artikel
-

WebCollect laat afrekenen via online bankieren

De vernieuwde versie van betalingsmethode WebCollect biedt de mogelijkheid om bij een webwinkel online te betalen via de bank. In Nederland gaat het om vier banken die eraan meewerken, in alle landen waarin WebCollect aangeboden betreft het honderdtwintig partijen. WebCollect ondersteunt diverse betaalmethoden en is een product van GlobalCollect , een dochteronderneming van TNT Post Groep.

Dat er een nieuwe versie van WebCollect zat aan te komen werd twee weken geleden al bekend. Details over de vernieuwingen ontbraken echter. Gisteren volgde de officiële herlancering en werd bekend dat er twee belangrijke verschillen zijn ten opzichte van de oude versie. "WebCollect is een product dat we nu gaan hosten", zegt directeur Jan Manten van GlobalCollect. "Voorheen gebeurde afhandeling nog offline, nu worden transacties direct verwerkt. We zijn daarmee meer richting front-office opgeschoven en fungeren nu meer als een betaalprovider in plaats van een backoffice leverancier."

WebCollect wordt nu beschikbaar in twee versies, customer link en merchant link. In het eerste geval krijgt de gebruiker een totaalpakket, inclusief de pagina waarop de keuze voor de betaalmethode gemaakt dient te worden. Bij de merchant link wordt alleen de afhandeling van de transactie verzorgd, zoals de afwikkeling en rapportage over transacties en betalingen. Merchant link is met name bedoeld voor bedrijven die al betaalmogelijkheden in huis hebben, zoals grote websites, mailorder- en telefoonbedrijven.

Het aanbod aan betaalmogelijkheden blijft nagenoeg gelijk in de nieuwe versie van WebCollect. Er zijn 36 betaalmethoden beschikbaar in elf talen. Naast bestaande methoden als creditcardbetalingen en automatische incasso is de belangrijkste toevoeging nu dat WebCollect de mogelijkheid biedt om af te rekenen via online bankieren. "We werken daarvoor in Nederland samen met Rabobank, Postbank en ABN Amro", zegt Manten. In een later stadium kom daar nog Fortis bij, gesprekken met andere partijen zijn nog gaande. "In totaal hebben we in de landen waarin we actief zijn daarvoor een overeenkomst met in totaal honderdtwintig banken." Deze betaalmethode wordt met name een Europese aangelegenheid, aangezien giraal verkeer in de Verenigde Staten minder voorkomt.

Wie online wil betalen via de bank klikt op de betaalpagina op de bank naar keuze. Op dat moment opent zich een nieuw scherm waarin de website voor online bankieren van de desbetrefffende bank wordt geopend. De betaalgegevens worden 'meegenomen' en later samengevoegd met de uiteindelijke betaling. Door geld over te schrijven naar de rekening van de webwinkel wordt de transactie voltooid. Partijen die hier al gebruik van maken zijn telefoonmaatschappij Go2Call en online fotoservice Colorwonder.

Overigens is direct online betalen via de bank al enige tijd mogelijk met RaboDirect en sinds kort ook via de e-Wallet van ABN Amro, methoden die ook ondersteund worden door betaalprovider Bibit , in Nederland de grootste concurrent van WebCollect.

Hoeveel marktaandeel WebCollect inmiddels heeft veroverd sinds de introductie vorig jaar wil directeur Manten niet zeggen. "Uit contacten met collega payment providers krijg ik de indruk dat we het nog steeds een tikkie beter doen dan de rest." GlobalCollect, opgericht in 1994, verwerkte vorig jaar acht miljoen transacties, met een waarde van zevenhonderd miljoen dollar. Dit jaar verrichte GlobalCollect dertig procent van de transacties via internet.

Deel dit bericht

3 Reacties

Yves

Leuk geprobeerd maar:- De Postbank-link brengt je gewoon naar de Postbank-site. Geen integratie dus met de winkel, dus een low-tech oplossing.- De ABN AMRO-link werkt niet ? 404-error zojuist- De Rabobank-link is ook een low-tech link naar de Rabobank-site. Een online betaaloplossing is geintegreerd met de winkel, d.w.z. net als met creditcards is het na betaling meteen duidelijk dat er betaald is. Dit is bijvoorbeeld het geval hmet Rabobank Direct Betalen. De door GlobalCollect gepresenteerde oplossing is een beetje flauw, want niet online geintegreerd. Op die manier kun je alle banken ondersteunen die telebankieren hebben, of ze nou meewerken of niet. Maar de winkelier wacht wel enkele dagen op de betalingsbevestiging, dus van betalen op 'Internet snelheid' is hier geen sprake.

Wilco Velden

Ik heb gekeken naar de Demo van GlobalCollect. Als uiterst kritische internet shopper, zie ik hier alleen maar voordelen:1 Zelfs mijn moeder snapt nu hoe ze haar breipatroon over het internet moet betalen.2 Eindelijk een alternatief voor online mijn creditcard gegevens invullen, de link naar Girotel werkt bij mij anders wel (check even je intersettings Yves!) De manier is erg simpel hoe GlobalCollect het "wantrouwen" van het grote publiek qua internet betalen, helpt verminderen, maar uiterst doeltreffend door mij ook in de nieuwe economie een factuurtje op te sturen. Ik wil makkelijk en veilig betalen, een internet winkelier wil gewoon veel en gemakkelijk verkopen, ook aan klantjes zonder creditcard of fancy internet "geld".

Marcel

Een goede, zeer handige oplossing vooral voor de 'internationale' consument. Door het kunnen overmaken van je geld (in je eigen vertrouwde online banking omgeving) naar een 'lokale' bankrekening bespaar je de kosten van internationale bankoverschrijvingen.Wat de snelheid betreft: binnen 24 uur is de overschrijving bekend bij de merchant en kan de order uitgeleverd worden. Op een gemiddelde uitlevertermijn van 4 a 5 dagen is dit nauwelijks een nadeel. Trouwens, een consument of merchant die snelheid wel belangrijker vind kan alsnog online zijn credit card laten autoriseren.Tenslotte nog een voordeeltje van (online) bankoverschrijvingen voor de merchant: chargebacks of reversals (zoals bij credit cards of eenmalige machtigingen) zijn niet mogelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond