Deel dit artikel
-

Yandex wil Google opjagen in Europa

De Russische zoekmachine Yandex wil zijn zoekdiensten in Europese landen gaan aanbieden.

In Turkije voert het momenteel een technische proef en op de Duitse onlinemarketingbeurs Dmexco was Yandex prominent aanwezig. In een interview met Focus Magazine zegt CTO Ilya Segalovich de stap naar Duitsland nu te onderzoeken.

Het bedrijf spreekt met netwerkoperators en uitgevers. Zij zouden Yandex op de markt moeten brengen, met speciale aandacht voor het mobiele kanaal. De inhoudelijke aard van die gesprekken is niet bekend. De Russen zouden een gunstiger verdeelsleutel kunnen geven voor vergoedingen die Google geeft voor inkomsten uit Search en AdWords.

Segalovich meent dat er ruimte is voor nieuwe marktpartijen naast Google, juist omdat consumenten keuze denken te hebben uit één aanbieder.

Yanex is een beursgenoteerd bedrijf met zijn juridische hoofdzetel in Den Haag. In het tweede kwartaal van 2012 boekte het een omzet van 207 miljoen dollar (+vijftig procent) en een nettowinst van zestig miljoen. In zijn thuismarkt heeft het een marktaandeel van rond de zestig procent. Google heeft in Rusland nog geen dertig procent van de markt.

Foto: Alisher Hasanov (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Piet

geen haar op mijn hoofd die een russiche zoekmachine zal gebruiken!

Bas van der Veeken

@Piet:
Idd. Ga daar ook niet aan meewerken 🙂

Ruud

Ga daar natuurlijk wèl mee werken. Je wil niet weten hoeveel macht Google nu al heeft door allerlei privacyevoelige bedrijfsonderdelen. Dan is een concurrent alleen maar positief, en is door de Haagse Zetel ook al een beetje Nederlands. Is niet veel, geef het toe, maar een Nederlandse speler op dit vlak ….. is die er dan ?

Paul Haarman

Dat is natuurlijk goed nieuws. Hoe meer concurrentie hoe beter, zeker op een markt waar 1 partij wel erg dominant is. Bij een goed werkend kapitalistisch systeem hoort nu eenmaal gezonde concurrentie en daar kan Google het volgens mij ook alleen maar mee eens zijn.

Paul Brackel

@erwin
Concurentie is voor ieder bedrijf goed ook voor Google, maar je moet als concurrent heel wat zijn (vooral ’n lange adem en diepe zakken hebben) wil je een gigant als Google überhaupt een tikkie van z’n plaats te krijgen.

Ik vind het woord OPJAGEN in de kop van het artikel daarom overdreven en in zekere zin hijgerig. Het woord opjagen houdt in: bang worden van je achtervolger (de concurrent in dit geval) en de neiging krijgen om op de vlucht te slaan . . .

Zie jij dat gebeuren ? Ha, ha.

Martin Neuteboom

Een gezonde ontwikkeling inderdaad! Of het nou Yandex, Bing, Blekko of WolframAlpha is(om een paar voorbeelden te noemen) die marktaandeel winnen is mij om het even, als er maar alternatieven blijven komen die de stap zouden kunnen maken op het moment dat Google een misstap maakt. Ik vind Google namelijk inderdaad wel heel erg dominant in de zoekmachine markt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond