Deel dit artikel
-

Yelp begint Europese exploitatie in 2012

Recensite Yelp stelt volgend jaar een verkoopteam aan om geld te verdienen aan de Europese stedensites.

Begin 2011 had Yelp enkel een paar sites in Engeland. Nu is het actief in zestien van de grootste steden verspreid over Europa. Tot op heden lag de focus daarbij op evangeliewerk rondom de site. Dat moet leiden tot meer verkeer, bezoekers en recensies. De speeltijd is echter over, er moet geld worden verdiend.

Het bedrijf is sinds de afgelopen jaarwisseling in Nederland actief, met de focus op Amsterdam.

In de formele aanvraag voor een beursnotering zegt Yelp, dat het volgend jaar een salesorganisatie optuitgt in het buitenland. Dat is Canada en Europa.

Bedrijven die een vermelding hebben op de recensiesite worden dan benaderd om voor een x-bedrag het beheer over hun profielpagina in handen te krijgen. Daarmee kunnen ze meer bedrijfsinformatie publiceren, maar ook de commerciële verwijzingen naar directe, lokale concurrentie van hun site verwijderen.

Yelp is een directe concurrent voor Google Maps’ Place Pages, met het verschil dat eerstgenoemde door mensen wordt bestierd en de tweede door machines. Daarnaast heeft Google vrijwel alle bedrijven in kaart, waar Yelp enkel een populaire selectie biedt.

Uit de formele aanvraag voor een beursnotering ontstaat het volgende beeld:

  • Aantal recensies: 22 miljoen, een toename van 66 procent in een jaar
  • Maandelijkse unieke bezoekers: 61 miljoen, een stijging van 63 procent
  • Bedrijven die hun positie claimden: 529.000
  • Mobiel gebruik van de apps: 5 miljoen consumenten die raadplegen

Yelp realiseerde in de eerste negen maanden van 2011 een omzet van 58,4 miljoen dollar. Een vijfde daarvan (12 miljoen) komt voort uit brand advertising. Bijna driekwart (40 miljoen) komt uit local advertising.

Door de investeringen in groei boekt het bedrijf geen winst, maar het verlies is stabiel en even groot als vorig jaar: tussen de acht en negen miljoen dollar.

Het lijkt erop dat Yelp in een probleem met de perceptie heeft. Veel consumenten zien de site als een bron voor recensies van restaurants. Dat soort horeca beslaat echter maar een kwart van alle vermeldingen in deze online bedrijvengids.

Deze perceptie wordt in het prospectus niet expliciet als risico genoemd, wel het merk zelf. Het bedrijf valt of staat met de herkenbaarheid en de erkenning ervan als autoriteit.

Yelp hoopt met de beursgang een bedrag van 100 miljoen dollar uit de markt te halen.

Tot de huidige grote aandeelhouders behoren Bessemer Venture Partners (22,6 procent), Elevation Partners (van U2-zanger Bono; 22,4 procent), Benchmark Capital Partners (16,2 procent), PayPal-oprichter Max Levchin (13,8 procent) en Yelpoprichter Jeremy Stoppelman (11,1 procent).

Foto: Francesca (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Sewdath

Interessant artikel. van de Nederlandse restaurants stond al meer dan de helft erop: http://bit.ly/sW5WLr . Het wordt erg spannend komend jaar in deze markt. Zeker met de nieuwe Foursquare website, die ook meer op een recensieplatform gaat lijken. Nog maar te zwijgen over de plannen van Google (Zagat, Places, Plus for businesses) en Facebook Places. Wie gaat er winnen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond