Geplaatst door Oorlogsgravenstichting

Digitaal monument voor oorlogsslachtoffers Neuengamme

Op zaterdag 29 oktober lanceert Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en voormalig voorzitter van de Tweede Kamer, het digitaal monument voor de slachtoffers van voormalig concentratiekamp Neuengamme. Dit monument is een samenwerking van de Stichting Vriendenkring Neuengamme en de Oorlogsgravenstichting.

In het digitale monument (www.vriendenkringneuengamme.nl) zijn de namen en persoonsgegevens te vinden van alle Nederlanders die gevangen hebben gezeten in het concentratiekamp Neuengamme. Zowel overledenen als overlevenden. Het digitaal monument is gebouwd in de technische omgeving van de personenportal van de Oorlogsgravenstichting waarin de gegevens van ruim 180.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers zijn vastgelegd.

Theo Vleugels, algemeen directeur van de Oorlogsgravenstichting, over de samenwerking: “De oplevering van het digitaal monument is een stap in de richting van een centrale online personenportal voor Nederlandse oorlogsslachtoffers. Daarmee willen wij samen met diverse partners de mogelijkheid creëren voor nabestaanden, onderzoekers en andere belangstellenden om op één plaats de (persoonlijke) geschiedenis van een slachtoffer te raadplegen”

Een van de overlevenden in het digitaal monument is Jan van de Liet. Hij vertelt zijn indrukwekkende verhaal in een serie van vijf interviews die sinds deze week te zien zijn op www.vriendenkringneuengamme.nl.

Over de Oorlogsgravenstichting
De Oorlogsgravenstichting houdt de nagedachtenis aan alle Nederlandse oorlogsslachtoffers levend bij huidige en toekomstige generaties. Dit doen wij door hun levensverhalen te verzamelen en te delen, en het onderhouden van de 50.000 Nederlandse oorlogsgraven waar ook ter wereld.

Over de Vriendenkring Neuengamme
De stichting Vriendenkring Neuengamme stelt zich ten doel de nagedachtenis aan het concentratiekamp levend te houden en bekendheid te geven aan de geschiedenis ervan. Dit doet de stichting door middel van publicaties, zowel schriftelijk als digitaal, en het organiseren van reizen en contactdagen.