Industry Wire

Passagiers van Air France vliegen zonder fysieke boarding pass met nieuwe smartphone-technologie

Air France, Orange, SITA, Toulouse-Blagnac Airport en RESA bundelen hun krachten om de meest klantvriendelijke boarding-ervaring binnen Europa te bieden dankzij Near Field Communications (NFC)-technologie. De komende zes maanden zal een selecte groep passagiers reizen met de Touch&Pass-app op hun smartphone reizen tussen Toulouse-Blagnac en Paris-Orly met vluchten van Air France. Dankzij de smartphones van Orange met NFC-technologie kunnen passagiers eenvoudig de procedures van de luchthaven doorlopen, van binnenkomst tot boarden.

De technologie biedt passagiers de mogelijkheid om hun NFC-boarding pass automatisch te ontvangen op hun smartphone bij de gebruikelijke check-in. Door in de luchthaven de smartphone tegen speciale readers te houden kunnen zij eenvoudig de verschillende procedures doorlopen, onder andere priority lanes voor beveiligingscontrole, het verkrijgen van toegang tot de lounge en boarding.

De boarding pass wordt automatisch gelezen, zelfs wanneer de accu leeg is of de smartphone in de vergrendelstand staat. Door gebruik te maken van de door SITA ontwikkelde technologieën kan de RESA reader de juiste boarding pass binnenhalen, ook wanneer er meerdere boarding passes op de smartphone zijn opgeslagen. Op deze manier kunnen passagiers stressvrij reizen, zonder hun smartphone te ontgrendelen of te hoeven zoeken naar een barcode of een uitgeprint document.

Air France en Orange nodigen een paar honderd Gold, Platinum en Flying Blue members uit om deel te nemen aan een pilot. Orange verzorgt de NFC-infrastructuur en SIM-kaarten voor de trial. SITA heeft de NFC-specificaties ontwikkeld die het mogelijk maken om deze technologie te laten werken binnen een luchthavenomgeving. Daarnaast verzorgt SITA een toolkit voor mobiele integratie en de infrastructuur voor de levering van boarding passes tussen Air France en Orange. Air France levert de Touch&Pass NFC-apps voor de smartphones. RESA verzorgt de verwerkingssystemen voor check-in, boarding en fast-lane voor Toulouse-Blagnac Airport.

De Trial loopt tot 31 december 2014 bij alle populaire vluchten van Toulouse-Blagnac Airport naar Paris-Orly Airport.

Jean-Christophe Gaudeau, Ground Product Innovation Manager bij Air France KLM: “Air France zoekt voortdurend naar nieuwe producten, oplossingen en diensten die de reiservaring voor onze klanten kunnen verbeteren en hun reis vereenvoudigen voor, tijdens en na de vlucht. De deelname van Air France in het testen van NFC-technologie bij het boarden, illustreert ons streven om een pionier in de markt te zijn met innovaties waar onze passagiers baat bij hebben.”

Jim Peters, Chief Technology Officer bij SITA: “Dit is een perfect voorbeeld van hoe SITA en onze strategische onderzoekstak, SITA Lab, samenwerkt met onze partners om nieuwe technologieën en innovaties binnen de luchttransportindustrie te testen. Deze trial met Air France en Orange is de eerste NFC-boarding pass-oplossing die goed samenwerkt met andere systemen en schaalbaar is.”

Thierry Millet, Vice President of Mobile Payments and Contactless Program bij Orange: “NFC-technologie biedt passagiers van Air France de mogelijkheid om deze nieuwe manier van vliegen te testen. Het is eenvoudiger en sneller. De nieuwe oplossing is afhankelijk van twee industriestandaarden: een IATA-standaard van de luchtvaartindustrie en een NFC-standaard van GSMA voor de mobiele markt. Dit opent de deur om de oplossing grootschalig uit te rollen binnen de luchtvaartindustrie.

Renaud Willard, Sales & Marketing Director bij RESA: “RESA heeft NFC-technologie naadloos geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten van Toublouse-Blagnac Airport. NFC zorgt voor een snelle, eenvoudige en papierloze ervaring in een luchthavenomgeving. Passagiers hoeven niet langer na te denken over hun boarding pass of de accu van hun telefoon. Ze hoeven slechts door de luchthaven te lopen en hun telefoon tegen een RESA-reader te houden.”

Toulouse Airport is de vijfde grootste luchthaven in Frankrijk, op basis van het aantal passagiers. In 2013 bediende de luchthaven meer dan 7.5 miljoen passagiers, een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor. De luchthaven biedt diensten aan 32 vliegmaatschappijen met regelmatig geplande vluchten naar 16 binnenlandse bestemmingen en 43 internationale verbindingen.

Over Air France

Air France voert dagelijks 1.500 vluchten uit in Frankrijk, Europa en de rest van de wereld. Sinds 2004 vormen KLM en Air France samen een van Europa’s leidende luchttransportgroepen.

Air France en KLM vervoeren ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 350 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 231 bestemmingen in 103 landen.

Over Orange
Orange is een internationale telecomaanbieder met aanwezigheid in dertig landen en een omzet van 41 miljard euro in 2013 en 165.000 medewerkers wereldwijd, waarvan 102.000 medewerkers in Frankrijk.

Over RESA
RESA Airport Data Systems, opgericht in 1991, ontwikkelt complexe computersystemen voor luchthavens, luchthavenwerkers en luchtvaartmaatschappijen. Met meer dan 200 referenties wereldwijd in bijna 50 landen is RESA de Europese integrator van luchthaveninformatie.

Over SITA
SITA is de wereldwijde aanbieder van communicatie- en IT-oplossingen voor de luchttransportsector. SITA biedt en beheert zakelijke oplossingen voor luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden, GDS, overheden en andere klanten via het meest uitgebreide netwerk ter wereld. Dit netwerk vormt de communicatieve ruggengraat van de wereldwijde industrie voor luchttransport.

SITA’s portfolio omvat het beheer van wereldwijde communicatie, infrastructuur- en outsourcingdiensten, diensten voor commercieel luchtvaartbeheer en passagiersvervoer, vluchtafwikkeling, operaties in het vliegtuig en communicatie tussen het vliegtuig en de grond, vliegveldbeheer en operationele activiteiten, bagageafhandeling, transportveiligheid en grensbeheer, vrachtvervoer en meer.

Met een serviceteam van meer dan 2.000 personen wereldwijd investeert SITA in het realiseren van eersteklas klantenservice. Het biedt geïntegreerde lokale en wereldwijde ondersteuning voor zowel zijn communicatie- als IT-applicatiediensten.

SITA heeft twee belangrijke divisies: OnAir, een toonaangevend aanbieder van in-flight connectiviteit en CHAMP Cargosystems, het enige IT-bedrijf ter wereld dat zich enkel richt op luchtvracht. SITA neemt daarnaast deel in twee joint ventures die diensten leveren aan de gemeenschap voor luchttransport: Aviareto voor aircraft asset management en CertiPath voor beveiligd, elektronisch identificatiemanagement.

SITA is één van de meest internationale bedrijven ter wereld. Het baseert zijn wereldwijde bereik op lokale aanwezigheid met diensten voor ongeveer 450 leden in de luchttransportindustrie en 2.800 klanten in meer dan 200 landen en gebieden. SITA werd in 1949 opgericht met 11 deelnemende luchtvaartmaatschappijen en verschaft vandaag de dag werk aan meer dan 140 verschillende nationaliteiten die meer dan 70 verschillende talen spreken. SITA behaalde in 2012 een geconsolideerde omzet van meer dan 1,57 miljard US dollar.

Kijk voor meer informatie op http://www.sita.aero.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht