Geplaatst door iMinds

Wereldprimeur voor Brusselse taxi’s met cashloze debetbetalingen

Maandag, 6 juni 2016 – Dankzij de samenwerking tussen de Brusselse Taxi Pooling App Splyt en de betaaltechnologie van het Antwerpse Sign2Pay, hebben Brusselse taxi’s een wereldprimeur te pakken. Hun klanten kunnen voortaan immers hun bankkaart koppelen aan de Splyt-app, en met één simpele druk op hun smartphone de taxirit betalen.

“Volgens cijfers van de Europese Commissie beschikt 60% van de Europeanen niet over een kredietkaart. Tegelijk neemt het aantal mobiele aankopen elk jaar toe. Dat is vooral omdat smartphone-applicaties gebruiksvriendelijker worden en je kredietkaartgegevens bijhouden voor een volgende aankoop,” legt Nicolas Mertens, CEO van Sign2Pay, uit.

Het Antwerpse bedrijf heeft nu echter een technologie ontwikkeld waarmee consumenten ook hun gewone bankkaart aan applicaties kunnen koppelen – zodat ook zij regelmatige aankopen kunnen betalen met een simpele klik op de bestelknop. Tijdens de registratie geven ze daarvoor eenmalig biometrisch de toestemming, door met hun vinger op het touchscreen hun handtekening te plaatsen. Op die manier is het niet langer nodig om elke keer opnieuw een kaartlezer boven te halen om de betaling uit te voeren.

Een concrete toepassing, een wereldprimeur, vinden we terug in het Brusselse. Met behulp van deze technologie maakt het Brusselse Taxis Verts het haar (inter)nationale klanten immers een stuk makkelijker om snel en comfortabel een taxi te bestellen en te betalen. Het bedrag van de taxirit wordt gewoon afgetrokken de zichtrekening van de klant, volledig cashless en mobiel.

“Met deze oplossing willen we onze klanten de best mogelijke klantervaring bezorgen en hen de keuze geven om een cashloze taxirit ook met hun debetkaart te betalen,” geeft Jean-Michel Courtoy, CEO van Taxis Verts, aan.

Sign2Pay, dat wordt ondersteund door het iStart-ondernemerschapsprogramma van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, maakt gebruik van de Europese SEPA-standaard om de betaling af te handelen. Sign2Pay ontwikkelde daarvoor een hoogtechnologische biometrische handtekening-authenticatie. In Brussel kan iedereen de technologie gratis uitproberen: met de lanceringscode ‘SIGN2PAY’ krijg je € 15 korting op je eerste taxirit. Download de applicatie via www.splyt.be en kies voor “betalen met je bankkaart”.