Indenty pioniert met unieke API-integratie Google Mijn Bedrijf

Indenty maakt als eerste Nederlandse bureau data van Google Mijn Bedrijf inzichtelijk via een uniek online marketing rapportage systeem. Met behulp van de integratie worden de statistieken van Google Mijn Bedrijf in één overzichtelijke rapportage gepresenteerd, tezamen met vele andere databronnen zoals Google AdWords, Facebook en Google Analytics. Nooit eerder werd het presenteren van Google Mijn Bedrijf-statistieken zo eenvoudig gemaakt voor marketeers.
Over Google Mijn Bedrijf
Medio 2014 werd het vernieuwde Mijn Bedrijf door Google gelanceerd. Met behulp van deze gratis dienst is het voor ieder bedrijf mogelijk om een bedrijfsvermelding te krijgen binnen Google. Na aanmelding kunnen onder andere adresgegevens, openingstijden en een telefoonnummer ingevoerd worden. Deze gegevens worden vervolgens door Google opgenomen in de zoekresultaten. De bedrijfsvermelding wordt weergegeven wanneer mensen op Google Zoeken en/of Google Maps naar dit specifieke óf naar een vergelijkbaar bedrijf zoeken. Zoekresultaten van bedrijven die zich in de buurt van de zoeker bevinden krijgen hierbij de hoogste prioriteit.
Elke marketeer die te maken krijgt met lokale marketing kent inmiddels de meerwaarde van Google Mijn Bedrijf. Het creëren van een Google Mijn Bedrijf-vermelding is de eerste stap in het verbeteren van de organische vindbaarheid. Vervolgens verzamelt Google statistieken bij elke zoekopdracht naar een bedrijf en slaat deze op in het dashboard van Mijn Bedrijf. Maar hoe kan een marketeer nu deze waardevolle data kant-en-klaar presenteren?
Unieke API-integratie
Google lanceerde in begin 2017 de vernieuwde Mijn Bedrijf API. Zodoende werd het voor externe partijen mogelijk om statistieken van Mijn Bedrijf te koppelen aan een eigen app of tool. Indenty is met goedkeuring van Google het eerste Nederlandse bureau dat deze koppeling heeft weten te leggen. Uniek aan de API-integratie van Indenty is dat deze meer data bevat dan de statistieken die Google Mijn Bedrijf toont. Zo wordt er, in tegenstelling tot de statistieken van Mijn Bedrijf zelf, een vergelijking gemaakt met een vorige periode om op deze manier betere verbanden te leggen en tot nieuwe conclusies te komen. Ook wordt het tijdsbestek meegenomen in de statistieken, zodat er ingezoomd kan worden op dagen of weken waarbij er bijvoorbeeld vaak op de bedrijfsnaam is gezocht. Derhalve helpt het marketeers bij een gestructureerde presentatie van de marketingresultaten aan de klant.
Eén overzicht voor alle data
Naast Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om nog tal van andere bronnen te koppelen aan de rapportage. Het systeem plaatst rapportagegegevens van meerdere bronnen direct in één overzicht, klaar om verstuurd te worden naar klanten. Met het systeem dat Indenty ontwikkelde kan volledig automatisch, in eigen huisstijl en met de gegevens die u wenst een rapportage worden gecreëerd die aansluit bij diensten. De gebruiker kan zelf aangeven welke data in de rapportage gebruikt moeten worden, op welke manier alles weergegeven moet worden en wat er zichtbaar is. Momenteel is het mogelijk om naast Google Mijn Bedrijf de volgende bronnen te koppelen aan de rapportage: Google Analytics, Google AdWords, Facebook, Bing Ads, YouTube, MailChimp, Google Search Console, Majestic, Google PageSpeed, Facebook Ads, Ondersteunende conversies en DFP (DoubleClick for Publishers).
Zelf ervaren hoe de rapportage inclusief API-integratie van Google Mijn Bedrijf werkt? Bij Indenty kunt u een gratis rapportage aanvragen.
Over Indenty
10 jaar ervaring in online marketing maakt van Indenty een deskundige partner voor (online) professionals. Indenty staat partners bij op het gebied van data verrijking, marketing diensten en marketing rapportage. Diverse online marketingbureaus, internetbureaus, uitgevers en communicatiebureaus zijn al vele jaren tevreden partners van Indenty.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.