Deel dit artikel
-

‘Podcasts vijf jaar achter op YouTube’

De commerciële markt voor podcasts is op hetzelfde niveau als YouTube vijf jaar geleden voor video. Merken en nieuwe jonge mediamakers komen aan boord en geven het genre een nieuwe impuls.

Dat stelt althans Mike Russell, een Engelsman die eind vorige week spreker was op YouTube-event Vidcon Europe in Amsterdam. Het probeerde de mediamakers die overwegend met video bezig zijn te schetsen hoe ze met enkele kunstgrepen hun werk ook in audio kunnen verspreiden. Of zelfs als aparte productie kunnen ontwikkelen.

“Ja, het is mogelijk om met podcasts geld te verdienen. Sponsoring en affiliatelinks bij de shownotes en transcripties behoren tot de mogelijkheden. Maar je kunt ook producten verkopen.” Dan fungeert de podcast vooral als lead.

Marktcijfers en -vooruitzichten gaf de Engelsman niet.

Voor het aanwezige publiek zou een podcast vooral een extensie op hun huidige werk zijn. De meeste YouTubers zijn ook actief op Instagram, Snapchat en Facebook. “Het verschil daarmee is dat je bij podcasts zelf controle over de distributie hebt.”

SEO staat voor online audio nog in de kinderschoenen. Russell raadt in ieder geval aan om RSS-feeds aan te melden bij de grootste podcastzoekmachine iTunes en shownotes en transcripties te maken voor op een weblog.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond