Deel dit artikel
-

Amazon goed voor helft alle Duitse e-commerce

De webwinkel en marktplaats van Amazon in Duitsland was daar in 2017 goed voor 46 procent van alle e-commerce. Het platform groeit dermate hard dat het in 2018 over de vijftig procent heen gaat.

Dat is af te leiden uit de analyse ‘Online-Monitor 2018‘ van het Handelsverband Deutschland (Pdf).

De online omzet steeg vorig jaar met 10,5 procent tot 48,9 miljard euro. Dat is een kleine tien procent van de totale detailhandelsverkopen. De onderzoekers verwachten dat de digitale verkopen dit jaar met 9,7 procent stijgen tot 53,6 miljard euro.

Vorig jaar groeide e-commerce in Duitsland met 4,7 miljard euro. Een analyse van dat getal leert, dat 3,2 miljard daarvan op het conto van Amazon komt:

Of, anders gezegd: 68 procent van de groei van e-commerce in Duitsland komt voor rekening van de Amerikanen. Duitse bedrijven hebben qua distributie en marketing niets in pap te brokkelen op hun eigen markt. Het ziet er ook niet naar uit dat dat beeld spoedig zal veranderen. De omzet via Amazon Marketplace is afgelopen acht jaar met een factor zes gegroeid:

Ook de fysieke retail staat weinig goeds te wachten. Zeker het gedeelte dat omnichannel retailing nog niet heeft ontwikkeld. De fysieke winkel in alle sectoren heeft het lastig, zo laten de onderzoekers zien:

Gekeken naar het winkelend publiek constateert het Handelsverband Deutschland dat 65 procent van de bevolking online shopt. Meer dan de helft van die shoppers heeft per huishouden gemiddeld een netto inkomen van meer dan drieduizend euro.

Wat dieper inzoomend op het winkelend publiek blijkt dat vooral de consument in het zuiden online is georiënteerd. En in Hamburg. In het oosten doet men zijn aankopen toch nog liever i een bakstenen winkel.

Hoe conservatief dit beeld ook lijkt, toch heeft het er alle schijn van dat Duitsland binnen vier jaar mobile first shopt. Nu is het omzetaandeel van mobiel 42 procent (telefoon: 29%, tablet: 13%), maar bij een ongewijzigde trend kantelt dat beeld in 2021.

Foto: Tammy Lo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond