Steeds sneller geld terug door Tikkie

Sinds de introductie twee jaar geleden heeft Tikkie het onderling betalen niet alleen makkelijker gemaakt. De inmiddels 3 miljoen gebruikers betalen met een Tikkie verzoek ook steeds sneller. Zo wordt 87% van de Tikkies binnen een dag terugbetaald en komt 10% zelfs al binnen een minuut na het versturen van een Tikkie binnen op de rekening. Gemak en snelheid blijven de aanjagers van de groei van de betaalapp van ABN AMRO.
Tikkie raakt steeds verder ingeburgerd: gebruikers versturen of ontvangen diverse keren per maand een Tikkie, gemiddeld voor iets onder de 30 euro. Sinds de introductie in 2016 is al voor meer dan 1 miljard euro via Tikkie betaald. “Dagelijkse boodschappen en uitgaven nemen in populariteit toe, maar cadeaus en gezamenlijke activiteiten blijven de belangrijkste redenen om een Tikkie te versturen. Denk aan etentjes, uitgaan en – met het oog op de zomer – festivals.” aldus Frank Verkerk, chief digital officer ABN AMRO. “Dat zie je eigenlijk ook terug aan het betaalmoment: de maandag is bij uitstek de betaaldag voor Tikkies. Net na het weekend.”
Het gemak van Tikkie zorgt daarnaast voor steeds snellere betaling: “De tijd dat je een week op je geld moest wachten of het helemaal niet meer terug zag, omdat je het zelf ook vergat, is voorbij.”, aldus Verkerk, “We zien dat Tikkies ook steeds sneller worden betaald. 80% van de betaalverzoeken leidt binnen een halve dag tot betaling, 87% binnen een dag. En 10% komt zelfs binnen een minuut albinnen.”
Steeds meer zakelijke gebruikers ontdekken Tikkie
Snelheid en gemak zorgen er voor dat steeds meer zakelijke gebruikers Tikkie toevoegen aan de betaalmogelijkheden voor hun klanten. Het zorgt voor een extra mogelijkheid krijgen om te laten betalen op de manier die zíj willen. Frank Verkerk: “Meer dan 550 zakelijke klanten gebruiken Tikkie inmiddels. Van kleine zelfstandigen als kappers en tandartsen, tot grote partijen als de Hartstichting, KLM en ook een aantal overheidsinstanties.” Tikkie zorgt daarbij snel voor de garantie dat er is betaald, met via het zakelijk dashboard direct overzicht van alle betalingen. “Het is mooi te zien dat klanten de snelheid van betalen aan vrienden overnemen en ook bedrijven sneller terug betalen na een Tikkie.” Ten slotte kunnen ondernemers Tikkie personaliseren, waarbij ze de band met de klant ook versterken.
Over Tikkie
Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android om eenvoudig betaalverzoekjes te versturen via WhatsApp of sms. Tikkie is in 2016 geïntroduceerd en telt inmiddels meer dan 3 miljoen gebruikers. Het is een initiatief van ABN AMRO, maar gratis te gebruiken voor iedereen met een Nederlandse betaalrekening en een smartphone. De ontvanger van een Tikkie hoeft de app niet te hebben. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank. De app voldoet aan de richtlijnen en veiligheidseisen van ABN AMRO. Gebruikersgegevens zijn dus goed beschermd en worden niet gedeeld met andere bedrijven.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.