Deel dit artikel
-

Facebook verdedigt gebruik kolencentrale

Facebook verdedigt het gebruik van het nieuwe datacentrum dat grotendeels op stroom draait, afkomstig van kolen, door te benadrukken dat het vele malen efficiënter werkt dan andere industrieën en bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Greenpeace.

In een open brief van Greenpeace eiste de milieuorganisatie dat Facebook overstapt op groene stroom voor zijn datacentrum en een duurzaamheidsstrategie formuleert. Het nieuwe datacentrum van het sociale netwerk draait op stroom die afkomstig uit het stoken van kolen, wat weer zorgt voor veel Co2-uitstoot. Volgens het sociale netwerk, dat reageert in een reactie onder de brief, klopt het dat de energieleverancier voor het datacentrum stroom levert waarvan een groot deel afkomstig is van kool (58 procent, in verhouding tot het landelijk gemiddelde van 50 procent bij leveranciers).

Desondanks steekt Facebook veel tijd in het vinden van een zo efficiënt mogelijk energiegebruik van dit datacentrum. Dat zou het gebruik van kolen moeten rechtvaardigen. Het datacentrum, dat inderdaad zuinig werkt, haalt een PUE van 1.15. Het streefgetal 1 staat te boek als ideaal. Ter vergelijking, Google haalde over het tweede kwartaal van 2010 een gemiddelde PUE van 1,17.

Het verwisselen van vele kleine datacentra met een groter eigen datacentrum, zorgt ervoor dat de infrastructuur kan worden aangepast aan de eisen en wensen van Facebook. Door het centrum in Oregon te plaatsen, een regio met een droog en gematigd klimaat, hoeven er geen mechanische koelers gebruikt te worden voor de aanwezige computers. Ook dit zorgt voor een lager energiegebruik.

Facebook kiest niet zelf voor kool als energiebron. Het datacentrum is overgeleverd aan de energie van de leverancier, die dit weer uit verschillende bronnen haalt, kool, wind en meer. Aangezien er in Oregon een plan ligt om hernieuwbare stroom in de energiemix een belangrijker aandeel te geven de komende jaren, zal hiermee, zo redeneert het sociale netwerk, ook het eigen datacentrum langzaam groener worden.

Greenpeace zelf, zo is er te lezen in de reactie van Facebook, kan ook nog flink wat verbeteren. De servers, hoewel qua hoeveelheid niet in verhouding tot de aantallen die Facebook gebruikt, maken gebruik van een energiemix die ook niet zo groen is als deze zou kunnen zijn.

In een tweede reactie laat Greenpeace weten dat Facebook desondanks niet het onderste uit de kan haalt wanneer het aankomt op duurzaamheid. Het sociale netwerk zou meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Juist grote bedrijven kunnen bij milieuproblemen een verschil maken en beleid veranderen.  De milieuorganisatie blijft bij het oorspronkelijke standpunt, als groot bedrijf, moet Facebook verantwoordelijkheid nemen en investeren in hernieuwbare stroom om een verandering in de markt af te dwingen.LuisterenFonetisch lezen

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond