Startup wil geld voor verfijnen beeldzoektechnologie

[Startup watch] Het jonge Nederlandse bedrijf FaceIT2U, dat zoektechnologie inzet, gebaseerd op beeld, wijkt uit naar de Verenigde Staten om investeerders aan te trekken. Voor wilde plannen, een soort Hyves gebaseerd op persoonsherkenning, of minder wilde plannen als merkherkenning binnen de online gamingmarkt, is geld nodig.
De technologie wordt ingezet door bedrijven om te bepalen hoe een merk online wordt gebruikt, maar FaceIT2U ziet duizend en één andere mogelijkheden. "We gaan in september met een delegatie van Economische Zaken, diverse universiteiten en bedrijven, langs bij Amerikaanse bedrijven en investeerders", aldus Robin Hattink, CEO en mede-oprichter van FaceIT2U. "We zullen plat gezegd ons handje ophouden om te kijken of we onze visie verder vorm kunnen geven."
Op dit moment wordt de zoektechnologie als betaalde dienst ingezet voor de marketeer en de jurist. "We maken het gebruik van een merk inzichtelijk. Bijvoorbeeld Hi, waar we voor werken, die hebben een brand guide, waarin tot en met de kleurstelling en het lettertype, het merk wordt beschreven." FaceIT2U maakt inzichtelijk of de dealers het merk in de Benelux wel op de juiste wijze gebruiken.
Algoritme
Met crawlingtechniek wordt het web afgespeurd, op zoek naar bepaalde merken. Een algoritme moet een ingelezen plaatje van waarden voorzien, waarmee het vervolgens vergeleken kan worden met andere online beelden.
Mocht een klant dat willen, dan krijgt het in het rapport ook informatie over het gebruik van het eigen merk in bijvoorbeeld social media, de zogenoemde sentiment tracking, waarvoor FaceIT2U beeld en tekst combineert. Hattink: "We willen deze service doorontwikkelen naar een web enabled service, waarbij klanten zelf een dashboard voor hun neus krijgen. Wij zoen nu veel zelf voor een bedrijf, dat gaat naar een volledig geautomatiseerd proces."
Persoonsherkenning
Ook persoonsherkenning staat bij de startup op de roadmap. "Aan de hand van een foto van iemand, kan je andere gegevens tevoorschijn halen", aldus Hattink. De tool moet gefintuned worden, maar dan kan de karakteristiek van een gezicht gelezen worden. Althans, dat is de toekomst, waarbij met de mobiele telefoon een foto gemaakt wordt van een voorbijganger, om vervolgens binnen te halen wat de hobby’s zijn van die ene leuke dame.
Hattink: "Wij zitten met dit model van persoonsherkenning niet op gericht adverteren, we denken meer aan de consumentenmarkt. Waarbij partijen, als Hyves, mocht dit een hit gaat worden, het in kunnen zetten." Of ze een dergelijke dienst zelf gaan opzetten? "Dat zou zomaar kunnen, maar ik kan me ook voorstellen dat dat in overleg gaat met een sociaal netwerk. Echt concrete plannen hebben we nog niet."
Privacy
Privacy noemt Hattink een ‘interessant punt’. "We hebben ons laten adviseren door juristen op dit vlak. Als informatie niet publiekelijk online staat, kunnen we niet matchen. Als het wel online staat, dan heeft die persoon het daarmee in een eerder stadium toestemming openbaar gemaakt. We zouden alleen gebruik maken van beschikbare content op het internet."
Opgemerkt moet worden dat veel content online wordt gezet nog voor een dergelijke technologie als main stream beschouwd kan worden. "Die discussie hebben we intern ook gehad. Ik vind dan ook, mocht er een dergelijke dienst komen, dat mensen zich hiertegen moeten kunnen wapenen. Personen moeten het kunnen blokkeren." Het is nog slechts een idee, over opt in of opt out wordt nog niet gesproken.
Realistischer is dat FaceIT2U de technologie inzet om merken te herkennen in de online gaming markt. "De advertising hier is visueel, dat is voor ons interessant. Wij zouden kunnen meten op welke plek in een game een merk terug komt en hoe vaak het wordt gezien." Een andere optie die het bedrijf nu al biedt, is het opsporen van illegale merchandise op handelsplaatsen als eBay. "Onze technologie stelt bedrijven in staat om zwarte handel van het internet te halen", aldus Hattink.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond