Deel dit artikel
-

Adverteerders spenderen 1,7 miljard op sociale netten

Van alle advertentie-uitgaven in de Verenigde Staten gaat er dit jaar 6,7 procent naar sociale netwerken. Dat komt neer op een bedrag van 1,7 miljard dollar. In 2011 zal dit bedrag uitkomen op meer dan 2 miljard dollar.

Dat blijkt uit cijfers van eMarketer.

Het voorzichtige herstel van de economie en de focus op het bereiken van de consument door inzet van social media, heeft de eerste helft van dit jaar de uitgaven aan advertenties op de sociale netwerken vergroot.

De 1,68 miljard dollar die dit jaar uitgegeven worden, is een stijging van 20,3 procent vergeleken met het bedrag dat vorig jaar nog in de Verenigde Staten werd uitgegeven aan advertenties op sociale netwerken (1,4 miljard dollar).

Eind vorig jaar becijferde eMarketer voor dit jaar nog een uitgave van 1,3 miljard aan deze advertenties. De goede resultaten van Facebook en de positieve trend in online advertentie-uigaven hebben ervoor gezorgd dat eMarketer dit bedrag heeft bijgesteld.

Uiteraard is Facebook het sociale netwerk dat het grootste deel van de koek krijgt. De helft van de uitgaven gaat naar dit netwerk. MySpace ziet de uitgaven aan advertenties van Amerikaanse marketeers teruglopen. Twitter, die nu ook advertentiemogelijkheden heeft, is voor het eerst in het overzicht van het onderzoeksbureau meegenomen. Al geeft eMarketer aan dat de uitgaven aan advertenties op Twitter nog minimaal zijn dit jaar.

Hoewel de helft van advertentiegeld besteed op sociale netwerken wereldwijd nu nog uit de Verenigde Staten komt, zal 2011 hierin een verschuiving laten zien.

Het onderzoeksbureau becijferde onlangs nog dat Facebook dit jaar wereldwijd 1,285 miljard dollar omzet zou halen uit advertenties. Hiervan zou 835 miljoen dollar uit de Verenigde Staten komen en 450 miljoen dollar uit overige landen.

De online social games en applicaties op de sociale netwerken spelen ook een belangrijke rol. Hoewel de spelers in deze hoek niet primair leven van advertenties, maar eerder van de bedragen die spelers uitgeven, krijgen marketeers steeds meer aandacht voor de doelgroepen die hiermee worden bereikt. Volgens eMarketer zullen bedrijven als Zynga en Playdom in 2011 wereldwijd 293 miljoen dollar aan advertentiegeld ophalen, in 2010 is dit 220 miljoen dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond