‘Krimp personeelsadvertenties stagneert’

Bedrijven plaatsten in 2009 rond de 735.000 personeelsadvertenties, wat een daling van 43 procent betekende vergeleken met 2008. Onderzoeker Nielsen laat zien hoe het bedrijfsleven economisch op de rem trapte, maar ook weer wat ontspannener wordt.
Het tweede en derde kwartaal van 2009 waren het confronterendst voor uitgevers die financieel afhankelijk zijn van advertenties op de banenmarkt. De markt kromp toen met respectievelijk 48,9 en 46,1 procent.
De periode tussen september 2009 en januari 2010 laat al weer een klein teken van herstel zien. Althans, als een krimpcijfer van 41,2 procent als herstel mag worden aangeduid. Bedrijven houden zichtbaar de handen nog op de knip, zowel met advertenties als het aannemen van mensen.
Waar verschenen de 735.000 personeelsadvertenties?
- Dagbladen: 40.000, daling van 45,1 procent ten opzichte van 2008
- Vak- en managementbladen: 22500, daling van 47.200
- Internet: 667.000, daling van 42,9 procent.
- Overig: 6.000, daling van 45,6 procent
Vooral de management- en vakbladen zijn de dupe van de economische crisis. In dat segment liep het aantal personeelsadvertenties, met 50 procent in het laatste kwartaal, het sterkst terug.
Het marktaandeel van internet is veruit het grootste, vergeleken met de anderen. Negen van de tien personeelsadvertenties verschijnen online, een fractie wordt op papier gedrukt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond