Deel dit artikel
-

PwC: Uitgeversbranche voert strijd digitale bedrijven

Het aantal overnames in de Europese mediasector bereikte vorig jaar weer een dieptepunt. Het zijn de traditionele mediabedrijven, die met de verschuiving van print naar online, het komend jaar een impuls aan de transactiemarkt moeten geven.

Het aantal overnames en fusies daalde voor het tweede jaar achter elkaar en staat op het laagste niveau sinds het barsten van de internetbubbel. In 2009 was er, in vergelijking met voorgaand jaar, sprake van een daling van 63 procent. Er werden vorig jaar 90 overnames afgerond, ter waarde van 6,3 miljard euro. Dat blijkt uit het Media M&A Insight-rapport van PricewaterhouseCoupers.

De overnamemarkt in de mediasector kent dit jaar een opleving, zo is de voorspelling in het rapport. Uitgeverijen waarbij de advertentie-inkomsten uit print onder druk staan, zullen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor een nieuwe impuls. De traditionele mediabedrijven in het algemeen, ontkomen niet aan een transformatie om het hoofd boven water te houden. Maar vooral in de uitgeversbranche zal de strijd om de digitale bedrijven zich gaan verharden.

Het aantrekken van de transactiemarkt zal voor de rest komen door een opleving in de economie en bedrijven met schulden zien zich komend jaar genoodzaakt om delen te verkopen.

Bron foto: Cameron Cassan (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jay de Groot

PcW?

robbert

Price Waterhouse Coopers lijkt mij…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond