Deel dit artikel
-

Interpolis voert online actie voor veilige wijken

Met een digitaal meldpunt wil Interpolis onveilige situaties in een woonwijk oplossen. Bewoners worden opgeroepen actief mee te doen en ideeën in te sturen. De verzekeraar noemt het een vorm van retentiemarketing en hoopt hiermee bestaande klanten te behouden.

In de business case geeft aan dat Interpolis verwacht dat dit project meer loyaliteit oplevert, een vorm van retentiemarketing. Hortense van de Laar, verantwoordelijk hele proeftuin,  vanuit haar rol als business manager: "Het zal wellicht nieuwe klanten opleveren, maar dat hebben we niet in de business case meegenomen." Ze vervolgt: "Als je ziet wat het werven van een klant kost, en als door dit initiatief klanten niet weggaan, dan is het al geslaagd." Een ander punt uit de business case is het verminderen van de schadelast. "Al is het maar een half procentpunt minder, dan zijn we al tevreden."

Op de site onzebuurtveilig.nl werken verschillende partijen samen. Interpolis trekt de kar, maar Rabobank Tilburg, politie Midden en West Brabant en de gemeente Tilburg hebben ook een vinger in de pap. LBi Lost Boys was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het initiatief.

Burgers uit een woonwijk in Tilburg wordt gevraagd problemen in te dienen die de buurt nu onveilig maken. Deze worden vervolgens doorgestuurd naar de gemeente. Op de site wordt bijgehouden of een project al is afgerond, of in behandeling is. Andere bewoners kunnen stemmen op de ideeën, reacties achterlaten of zelf tips geven voor een veilige buurt.

Yvette Melis, strategisch marketeer bij interpolis en binnen dit project verantwoordelijk voor de community: "De site is nu 2,5 maand in de lucht en we krijgen gemiddeld 800 bezoekers per maand. Dat is vrij hoog, met een wijk die 700 huishoudens heeft." Bij 400 van de bezoeken wordt er actief geparticipeerd. "Mensen stemmen op ene idee, of laten een reactie achter", aldus Melis.

Sinds de start zijn er 27 ideeën geplaatst. Hiervan zijn er 3 aangepakt en opgelost door de gemeente, zo toont de site. Andere onderwerpen zijn in behandeling. Melis: "Het initiatief brengt een online aspect samen met het offline gebeuren. De gemeente en de buurt zijn vooral offline actief. Door er een online contact aan te koppelen, kan je meer krachten combineren. Bovendien maakt dit het gebeuren ook transparanter. Andere bewoners hadden er vaak geen weet van wanneer er iets werd opgelost."

Van de Laar: "De gemeente heeft gezegd dat deze opzet een gat was dat zij nog niet hadden opgevuld. Er was voornamelijk schriftelijk contact met bewonersbrieven en een telefonisch contactpunt. Met dit initiatief vergroten wij ook de participatie van de burger. Je bereikt meer mensen die anders niet op een inspraakavond van de gemeente komen."

De verzekeraar breidt hiermee het werkgebied uit. Hoe is het idee ontstaan? Van de Laar: "Interpolis wil zich meer op de markt profileren als een autoriteit op het gebied van risicoadvies en preventie. We willen er zijn voor er een probleem is en daarmee schade voorkomen. Dat is beter dan achteraf de schade afwikkelen."

In eerste instantie is een de wijk in Tilburg een proeftuin. Al is er sprake van om het initiatief uit te breiden naar andere wijken in de stad. Ook zijn er gesprekken gaande met andere gemeenten die hier wel oren naar hebben.

Deel dit bericht

2 Reacties

Linda

Goed initiatief en helemaal van deze tijd. M.n. het stoffige imago van de gemeente kan zo een beetje opgevijzeld worden. Of het echt goed werkt als retentie-tool voor Interpolis moet natuurlijk nog blijken. Maar ik vind het een erg goed initiatief wat goed toepasbaar is binnen elke gemeente! Het is vooral laagdrempelig; als je ergens een punt hebt stap je niet snel naar het gemeentehuis om hier melding van te doen. Zelfs een mail sturen heeft nog meer drempel dan deze nieuwe manier. Met deze site komen deze punten toch aan het licht en dankzij de stem optie kan bepaald worden hoezeer iets leeft zodat er prioriteit aan gegeven kan worden. Ik zou het in ieder geval best voor mijn gemeente terug willen zien dus wie weet!

Truus

Het lijkt wel erg op verbeterjebuurt.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond