Deel dit artikel
-

Google brengt tekst- en beeldreclame onder één dak

Google staat op het punt om AdWords en de diensten van Doubleclick gecombineerd aan te bieden. Het bedrijf lanceert Ad Exchange, een handelssite waar adverteerders real time online reclameruimte in kunnen kopen.

Vandaag neemt Google in Nederland, Amerika, Duitsland, Engeland en Frankrijk de nieuwe versie van DoubleClick Ad Exchange in gebruik. Het systeem is sinds de overname in 2007, voor 3,1 miljard dollar, helemaal herschreven zodat het aansluit op Googles bestaande advertentiediensten AdWords en AdSense.

Inmiddels sloten 40 advertentienetwerken zich aan op de digitale handelsplaats voor reclameruimte. Er is een API beschikbaar zodat uitgevers, mediabureaus en andere belanghebbenden de resultaten real time kunnen importeren in hun eigen systemen.

Met de ingebruikname van Ad Exchange krijgt marktleider Yahoo’s Right Media er een concurrent bij.

Het systeem werkt zo: wanneer een leek een site bezoekt, geven de servers van de uitgever een seintje aan Ad Exchange dat er reclame moet worden vertoond. Soms geeft de sitebeheerder nog wat extra informatie over de bezoeker mee om om relevantere reclame te kunnen vragen. Ad Exchange zoekt op aangesloten reclamenetwerken wie de hoogste prijs biedt voor die beschikbare ruimte en toont de commerciële beelduiting. Google vangt een miniem bedrag voor de bemiddeling.

Ad Exchange is tevens gekoppeld aan Googles eigen advertentiediensten AdWords en AdSense.

Een korte analyse door David van Dam van Traffic4u, met schermafbeeldingen, is hier op Marketingfacts te vinden.

Google legt de werking uit in onderstaande video (spoel door naar 1:15):

Google realiseerde in het tweede kwartaal van 2009 een omzet van 5,5 miljard euro. Dat was bijna evenveel als het kwartaal ervoor en slechts 3 procent meer dan twaalf maanden eerder. Nagenoeg al die verkopen worden geboekt met de handel in tekstadvertenties bij de zoekmachine of op sites van derden. Pogingen om zijn advertentiesysteem naar print, radio en televisie uit te breiden bleken vooralsnog vruchteloos.

Nederlandse adverteerders geven volgens een ruwe schatting ongeveer 150 miljoen euro uit aan beeldreclame (banners, rectangles, skypscrapers) en rond een half miljard aan tekstadvertenties bij Google. Officiële cijfers over de lokale markt geeft het Amerikaanse bedrijf niet.

Foto: trialsanderrors (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Soboer

werken de display ads op cpm of cpc

David van Dam

Navraag bij Google leert dat het afrekenmodel voor de Ad Exchange op CPM gebaseerd is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond