Industry Wire

Geplaatst door Trustpilot

Consument vindt reviewplatforms en vergelijkingssites belangrijkste bronnen tijdens koopjesjacht rond feestdagen

Met de feestdagen voor de deur heeft reviewplatform Trustpilot een online peiling uitgevoerd naar de belangrijkste kanalen die Nederlandse consumenten gebruiken alvorens tot een aankoop over te gaan bij hun holiday-shopping. Review-platforms, zoals Trustpilot en Yelp, en vergelijkingswebsites worden het meest gebruikt. Het beleid rond verzending en bezorging wordt door iets meer consumenten belangrijker gevonden dan productkwaliteit en de prijs.
Van de 1.234 respondenten geeft 30% aan reviewplatforms als Trustpilot en Yelp te gebruiken om tot een aanschaf over te gaan. Zo’n 23% bezoekt een prijsvergelijkingswebsite, terwijl nog altijd 19% product- en bedrijfsreviews op de website van de winkel wil bekijken.Social media en aanbevelingen van vrienden worden het minst genoemd, met respectievelijk 10,5% en 17%.
“Het is evident dat de Nederlandse consument voor een deel leunt op externe online bronnen alvorens tot een aankoop over te gaan. Om een merk te bouwen of te laten groeien is het zaak voor zowel online retailers als fysieke winkels om open te staan voor, en transparant om te gaan met, zowel positieve als negatieve online feedback om zo het vertrouwen van de consument te winnen of te behouden”, aldus Chris van Dongen, Team Lead Benelux bij Trustpilot.
Verder geeft ruim 25% van de Nederlandse consumenten aan (N=1.333) dat zij verzending en bezorging de belangrijkste overweging vinden bij een aanschaf deze feestdagen. Dat wordt op de voet gevolgd door productkwaliteit (22,5%) en prijs (21,2%). Het retourbeleid is voor een veel kleiner percentage van belang, slechts 12,5% vindt dat belangrijk.
Over Trustpilot
Trustpilot is het meest toonaangevende reviewplatform ter wereld. Het is gratis te gebruiken en open voor iedereen. Met meer dan 50 miljoen reviews over ruim 240.000 bedrijven is Trustpilot een plek waar mensen hun ervaringen kunnen delen en reviews over bedrijven kunnen ontdekken. We geven al die bedrijven de handvatten om feedback van hun klanten of gebruikers om te zetten in resultaten. Onze missie is om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen door steeds betere ervaringen voor iedereen te creëren.
Reviews op Trustpilot worden elke maand meer dan 2 miljard keer bekeken door consumenten over de hele wereld. Trustpilot heeft kantoren in Kopenhagen, Londen, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius waar 650 werknemers werken met ruim 40 verschillende nationaliteiten. Voor meer informatie, kijk op https://nl.trustpilot.com/.
Methode
Gedurende oktober en november heeft Trustpilot twee peilingen uitgevoerd onder in totaal 2.567 respondenten op de consumentenwebsite van Trustpilot. Daarbij is telkens een van de twee multiple choice-vragen gesteld met de antwoorden in willekeurige volgorde.
Welke bronnen raadpleeg je voordat je een aankoop doet tijdens de feestdagen? (N=1.234)
  • Reviewplatforms (zoals Trustpilot, Yelp) 30,2%
  • Prijsvergelijkingswebsites 23,2%
  • Product- en bedrijfsreviews op de website van de winkel 19%
  • Aanbevelingen van vrienden en familie 17,1%
  • Social media 10,5%
Wat vind je het belangrijkste wanneer je een aankoop doet tijdens de feestdagen? (N=1333)
  • Prijs 21,2%
  • Klantenservice 16,6%
  • Verzending en bezorging 27,2%
  • Productkwaliteit 22,5%
  • Retourbeleid 12,5%

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht