Deel dit artikel
-

Recruitmentmarkt moet meer mobiel doen

Recruitmentprofessionals zetten nog lang niet daar waar het kan mobiele oplossingen in. De markt is er nog niet aan gewend en de mogelijkheden als mobiele applicaties worden nog niet altijd ontwikkeld met de volle potentie in het achterhoofd.

Dat stelt Gordon Lokenberg van Lokloq. Zijn bedrijf geeft recruitmentprofessionals advies bij de inrichting van wervingsprocessen via mobiel. Op dit moment ontwikkelt Rise een applicatie voor de iPhone. "Uiteindelijk willen we doorbouwen voor de andere platforms die er zijn", aldus Lokenberg.

De white label-applicatie is door iedereen die een vacaturesite heeft in te zeten. Het bijzondere, zo laat Lokenberg weten, zijn de interactiemogelijkheden.

Vanuit de applicatie is het mogelijk om te sms’en met een recruiter, die hierop in de mail ook meteen een kort profiel van de baanzoeker krijgt. Bellen is ook mogelijk. Bij geen gehoor kan een voicemail worden ingesproken, waarvan de recruiter vervolgens weer melding krijgt in zijn mailbox. Gewoon reageren via e-mail behoort uiteraard ook tot de mogelijkheid.

Gratis

Rise geeft de applicatie gratis weg. "Wil je het gebrand hebben met je logo in de applicatie, dan betaal je daar een set up fee voor." Het maakt niet uit of er 1.000 vacatures in staan of 20.000.

Interesse uit de markt is er al vertelt Lokenberg. Het Recruiters Gilde, een vereniging van ervaren corporate recruitment specialisten, heeft de demoversie al mogen bekijken en was enthousiast over de applicatie.

Concurrentie

De Nationale Vacaturebank heeft al een applicatie in de App Store. Een echte concurrent kan Lokenberg dit niet noemen. "In die applicatie kan de gebruiker, in tegenstelling tot bij onze app, de zoekresultaten niet verfijnen." Daarnaast, zo stipt hij aan, is er weinig interactie te vinden in de andere applicatie.

Als recruiter hieldt Lokenberg zich altijd al veel bezig met internet. Hij bezoekt regelmatig de sessies van Mkobile Monday Amsterdam. Uit alle opgedane kennis wilde hij wat nieuws laten ontspringen. "Mobiel wordt gehypt binnen de recruitmentwereld. Applicaties zijn vaak leuk, maar kennen geen interactie. Het zijn vaak de gewone jobboards die je in mobiele applicatieversie ziet." En die interactie, zo stelt Lokenberg, is waar de mobiel voor is uitgevonden.

Videomogelijkheden

In de nabije toekomst, zo belooft Lokenberg, wordt er ook videomogelijkheden geïntegreerd in zijn applicatie. Momenteel blijft de interactie steken op sms, call en e-mail. Over een week of vier moet de eerste versie live zijn.

"Wij willen de eerste zijn met een applicatie in deze vorm. Een white label, zodat iedereen het kan gebruiken." Hoge instapkosten zouden alleen maar onnodige drempels opwerpen bij het inzetten van de applicatie. Voor Lokenberg is er als zelfstandige bovendien nog een voordeel. Met de applicatie op zijn naam, komt zijn advies op mobiel gebied als consultant in de recruitmentwereld natuurlijk een stuk degelijker over. "Het laat zien dat je verstand hebt van dit vakgebied."

Veroveren

Voor nu wil hij de mobiele hoek van de recruitmentmarkt veroveren. "Die markt is nog onvolwassen. Je kan veel meer met mobiel dan alleen bellen, vooral in de recruitmenthoek." Toch moeten de grote recruitmentpartijen hier nog langzaam aan wennen. "Online mogelijkheden zijn al een grote stap, mobiel gaat nog net wat verder."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond