Roep om grotere banners oogst effect
Zevenhonderd creatievelingen steunden de actie ‘Ik wil meer KB’s’. Uitgevers en exploitanten geven er gehoor aan.
Eind vorig jaar deed Steven Pieneman, net als het jaar ervoor, een oproep aan mediabedrijven om meer ruimte beschikbaar te maken voor banners. Zevenhonderd mensen zegden hun steun toe op Ik Wil Meer KB’s. “Hoewel de timing van de actie niet fantastisch was, valt het niet tegen”.
De actie was erop gericht dat beeldreclame in het buitenland maximaal 40 KB zwaar mag zijn, in Nederland soms maar de helft.
"Als een adverteerder toch afwijkt van de Nederlandse standaarden, dan worden hem extra kosten in rekening gebracht", aldus Pieneman. "Dat is vreemd, want meer KB’s betekent meer creativiteit in een uiting en dús een beter resultaat door hogere doorklikratio".
Met de steunbetuigingen in de hand ging de digitale actievoerder naar site-exploitanten. En met succes. Bij Semilo, Marktplaats.nl, IM Networks en ClickDistrict kunnen nu zwaardere beelduitingen worden geleverd. WebAds, Ad7, Ilse Media, PcM en Reed Business hanteerden de nieuwe richtlijn al.
“Er komt nu een lijst waarop staat welke uitgevers en exploitanten wel en niet de nieuwe richtlijn hanteren. Overigens hanteert een aantal bedrijven nog lichtere formaten. Zij vallen nog onder de oude contracten van DoubleClick, en dat terwijl de Google-dochter de nieuwe standaard toch al toestaat”.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Stefan
Joepie, goed nieuws!
Martijn
"want meer KB's betekent meer creativiteit in een uiting en dus een beter resultaat door hogere doorklikratio" Ik ben benieuwd of dit waar gemaakt gaat worden. Gaan de doorklikratio's het komende jaar verdubbelen?
BSK
Goed nieuws? Nog langer wachten tot pagina's geladen!
Erik
Goeie zaak, bij Acquire Online hanteren we al jaren een max van 49Kb
Eddy
Yes! Meer KB Meer Performance!
danny
hallooooooooo! waar gaat dit over :-) moeten we het niet over MB's hebben of mis ik iets, hierbij een uitnodiging aan de pienemannen voor n grrratis workshop om de kennis te updaten
Paul Eikelenboom - fris idee
Het is toch wel opvallend dat veel creatieven de mogelijkheden van flash niet kennen. Wij maken al jaren banners die groter zijn zonder dat de uitgevers problemen er mee hebben. Je kunt zonder problemen banners van 500kb maken. Maar dan moet je wel even weten hoe je gebruik maakt van flash. Adverteerders weten nu wel bij welke 700 creatieven ze niet moeten zijn…
danny
hi paul, je bent hierbij ook van harte uitgenodigd … :-)
Fidel
*Zucht* "en d�s een beter resultaat door hogere doorklikratio" Webvertising anno 2009: en nog steeds hebben we het over doorklikratio's.
Koen van Gestel
De limiet die uitgevers nu hanteren conform de IAB normen is van toepassing op de initiele load van de creative. Als je een beetje handig (lees creatief) bent met flash kun je dus nu ook al veel meer KB benutten. De limiet van 40KB is natuurlijk niet in het leven geroepen om creatieven te pesten. Uitgevers moeten meer betalen om ads die boven die norm uitkomen uit te serveren en daarnaast staan er vaak meerdere op een pagina. Tel die op bij de content die je uitserveerd en de laadtijden lopen binnen no time weer op tot een niveau dat de gebruiker het gevoel geeft weer met een 56K modem te surfen.
Erik
Leuk nieuws, echter jammer dat er in Nederland nog steeds een 'Banner-Blindheid' heerst, dus een paar Kb'eetjes min of meer zet ook geen zoden aan de dijk ;-(