Deel dit artikel
-

Eindjaarsactie met oproep tot grotere banners

Nederland, als land met bijna de hoogste breedbandpenetratie ter wereld, is een wrekkige gierigaard met bannerruimte. Creatievelingen mogen hier louter kleine bannertjes maken, omlaag afwijkend van de internationale standaard. De actie ‘Ik wil meer KB’s’ klinkt daarom ook dit jaar weer.

Ook dit jaar eindigt met een oproep van internetbedrijven aan het IAB, uitgevers en site-exploitanten om meer bannerruimte. In het buitenland mag een grafische reclame-uitingen (banner, rectangle, skypscraper) maximaal 40 KB zwaar zijn, in Nederland soms de helft.

"Als een adverteerder toch afwijkt van de Nederlandse standaarden, dan worden hem extra kosten in rekening gebracht", zegt organisator Steven Pieneman. "Dat is vreemd, want meer KB’s betekent meer creativiteit in een uiting en dús een beter resultaat door hogere doorklikratio".

Pieneman hield zijn actie ook vorig jaar al. Het IAB voerde als gevolg daarvan enkele aanpassingen door van zijn richtlijn. Maar lang niet voldoende vinden de mensen achter ‘Ik wil meer KB’s‘.

Vorig jaar ontving Pieneman 502 steunbetuigingen. Dit jaar ontving hij er, op de eerste dag  alleen al, 50.

Begin 2009 verzamelt hij de stemmen en biedt ze niet bij het IAB aan, maar bij de partijen die de IAB-richtlijnen toepassen: site-eigenaren en exploitanten.  

Want dat is Pienemans doel: dat Nederland zich conformeert aan de Amerikaanse IAB-richtlijn. "Dan hoeven we ook niet per land verschillende banners te maken, maar kunnen één uiting in meerdere landen laten draaien".

Tot de eerste sympathisanten behoren: werknemers van: Mr Mister, Alion, StormMC, Leads2business, Ontwerpbataljon, ARC/Leo Burnett, Newkitd, Lost Boys, Opmaat Media, PH/Law, Mediarijk en Leau.

Deel dit bericht

9 Reacties

Eend

Dood aan de bandbreedte-zuigende banners! Leve adblock!

Rick

Conformeren aan internationale standaards, prima argument. Maar zogenaamde "creatieven" kunnen hun energie beter steken in het verzinnen van ander vormen dan de ten dode opgeschreven banner. De argumentatie "meer KB's betekent meer creativiteit in een uiting" is te triest voor woorden, een infantiel argument van de categorie "meer kleurtjes is beter". Illustratief voor het dramatische gebrek aan creativiteit bij de online reclamemakers. "Ik wil meer KB's", het kan bijna niet kinderachtiger en fantasielozer… De absurde strategie dat voor 4 Kb aan content de consument meer dan 100 Kb aan irritant aanwezige reclame door de strot geduwd krijgt kan niet eeuwig blijven duren. Notabene op een medium waar de consument de meeste controle en het minste geduld heeft is de verhouding reclame vs content het verst doorgeslagen richting reclame. Dat het met breedband niks meer uitmaakt is een excuus dat iedereen die 10 minuten met aan adblocker surft onmiddelijk in de prullenbak kan gooien.  Overigens zou ik de claim "meer Kb's = meer clicks" eens met cijfers onderbouwd zien, en dan op lange termijn, niet op basis van een eenmalige stunts. 

Paul Eikelenboom - fris idee

Ik begrijp deze acties nooit. Je kunt al jaren gewoon grotere banners plaatsen met streaming video etc die zonder problemen worden geaccepteerd door de uitgevers. Uiteraard maken wij ze zo dat de adverteerders niets extra betalen aan uitgevers.  Dus iedereen die deze actie ondertekent, begrijpt volgens mij de laatste stand der techniek niet. Ben benieuwd wie het gaat ondertekenen.  Voorbeelden die gewoon geplaatst zijn, zonder extra kosten bij de uitgevers, kun je zien of frisidee.nl/banners/

luc

@Paul: Prima dat jullie ze zo maken dat de adverteerders aan de uitgevers niks extra's hoeven te betalen. Ik neem aan dat jullie de externe video files die in de ingeboekte flash holders (waar het hier over gaat) dan ook gratis hosten?

Frank (NRG3)

Beetje nuancering zou prettig zijn. Er zijn zeker campagnes te bedenken waarbij meer kb's prettig zouden zijn. Denk alleen al aan campagnes waar (voor een deel) gewerkt moet worden met internationaal materiaal.  Het zal ook niet voor elke campagne gelden dat je dezelfde uiting in elk land kwijt kunt, simpelweg omdat je te maken hebt met een lokale markt waar de campagne net even anders ingestoken moet/kan worden. Het argument meer kb's is meer creativiteit is naar mijn mening is ook naar mijn mening geen sterke. Het kan in een aantal gevallen een en ander wel makkelijker maken. Maar de creativiteit van de uiting zit niet in de hoogte van het aantal kb's. Echter "dramatisch gebrek aan creativiteit bij de online reclamemakers" vind ik dan ook wel weer erg kort door de bocht en generaliserend. (at rick)

Oscar

Ik zie het probleem ook niet zo. Via ad systemen als EyeBlaster, Adrime en Dart Motif is het al tijden mogelijk om banners te maken van 300kB of indien video zelfs tot 10MB (via EyeBlaster). Ben het overigens ook eens met de comments van Rick dat kB's weinig zeggen over de creativiteit. Feit is wel dat je ze er toffer kan laten uitzien. Ligt aan het formaat maar met 30kB voor een 336×280 of Leaderboard dan moet je hopen dat je visual niet teveel detail bevat anders krijg je hem al niet eens zo klein. Meer kB's = meer clicks, zou het niet weten. Kan alleen uit eigen ervaring spreken en dan denk ik toch de banners van vroeger (30kB) net zo scoorden. Maar dat is meer gevoel. Wel merk ik dat nieuwe formaten en video banners op zich goed werken. En interactieve banners scoren gemiddeld ook hoger. Voordeel is van die 300kB icm wat interactie is dat je banner ook daadwerkelijk al kan informeren over een product/dienst. Bij een goede aanbieding als 'gratis iPhone' werkt de banner ook als het een verschrikkelijk lelijke knipperende anim GIF is. Maar goed, de keren dat ik een banner moet maken binnen 30kB kan ik voor 2008 op 1 hand tellen en dan zijn het vaak kleinere sites.

Paul Eikelenboom - fris idee

@Luc, We maken nooit gebruik van Eyeblaster, DartMotif of adrime. Dat is voor alleen grote banners niet nodig. Gewoon een goede hoster en je betaalt een minimaal tarief daar traffic niets kost. Nederlandse campagnes zijn zo klein in traffic in vergelijking met grote landen als Duitsland of de UK dat een goede hostingpartij nauwelijks iets van deze campagnes merkt.  De kosten berekenen we door middel van een flat fee inclusief banner. Dus nooit oververwachte rekeningen voor een klant.  We doen dit nu al 4 jaar en nooit problemen gehad. Dus al die mensen die de petitie tekenen kunnen beter hun energie steken in een paar goede cursussen. Adverteerders hebben nu wel een goed idee waar de kennis niet te halen is.

Tim de Vrind

Soms kan ik het niet laten ook te reageren. Vind de gedacht meer kb's is een betere banner belachelijk. Een beetje slim je flash files in elkaar steken en met een creatief (interactief) concept komen helpt ook al.. Soms in een creatieve, of zware banner ook helemaal niet nodig.. Heeft ook weer met doelstellingen te maken. En zelfs met ene snelel verbinding willen banners nog weleens te traag laden. Probeer ook vanuit de ontvanger te denken. Andere dingen verzinnen dan banners, graag. gooi maar op. Ik ben het iig niet eens met de mening dat een banner niks (meer) doet. De praktijk bewijst het tegendeel. Zowel geredeneert vanuit conversie oogpunt als vanuit "branding".

erna

Helemaal met deze man eens!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond