Schermen komende ‘revolutie’ op mobiele telefoons
De vooruitgang van schermen, projectoren en gebruikersinterfaces bepalen de komende twee jaar de ontwikkelingen van de mobiele telecommarkt.
Dat meent marktonderzoeker Gartner. "De technologie van schermen wordt een belangrijke differentiator tussen mobiele telefoons en zal een van de factoren zijn op basis waarvan consumenten toestellen kopen".
Onderzoeker Nick Jones noemt drie technologieën die een grote impact op de markt zullen hebben: actieve en passieve displays en pico projectoren. Passieve schermen zitten bijvoorbeeld in eBook-lezers verwerkt. Actieve schermen zijn flexibele waarop de afbeelding contant kan wisselen, zoals dit scherm van Citala:
Voorts verwacht Jones dat de eerste generatie pico projectoren in mobiele telefoons zal worden verwerkt en op de markt komt. Een voorbeeld van Microvision:
Gartner verwoordt ook een waarschuwing rondom de implementatie van nieuwe schermen en interfaces. "Veel fabrikanten zullen zich met hun toestellen en platformen willen onderscheiden in de gebruikersinterfaces. Groeiende diversiteit leidt echter tot complicaties in het ontwikkelproces van applicaties", en kan de algemene vooruitgang remmen.
Andere significante ontwikkelingen die de onderzoeker signaleert zijn de opkomst van Bluetooth 3.0, NFC en WiFi op basis van het 802.11n-protocol. In wezen zegt Gartner: snellere draadloze communicatie tussen netwerken en apparaten, waarbij het toestel zich bewust is van zijn fysieke omgeving.
Vanochtend meldde de Wall Street Journal dat nu ook Dell van plan is een smartphone op de markt te brengen. De pc-maker testte zowel Android als Windows Mobile. Onbekend is op welk platform de keuze is gevallen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond