Deel dit artikel
-

Online advertentiemarkt staat onder druk

De groei in online advertentie-uitgaven zal vertragen. De economische neergang heeft zijn invloed op traditionele media als radio en televisie, maar de online wederhelft moet er nu ook aan geloven.

De totale uitgaven aan online advertenties in de Verenigde Staten komen uit op 25,7 miljard dollar in 2009. Dat is slechts 8,9 procent meer dan de 23,6 miljard dollar die in 2008 wordt uitgegeven. Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van eMarketer waarbij de laatste cijfers van het IAB en PricewaterhouseCoopers wordt afgezet tegen de eigen voorspellingen.

De online advertentiemarkt is meer resultaatgedreven in vergelijking met de markt van traditionele media als radio en televisie. Er is dan ook nog steeds sprake van een positieve groeicurve. Toch is deze markt niet immuun voor de effecten van de huidige economische situatie. De groei wordt steeds voorzichtiger.

Onderzoeksbureau eMarketer voorspelde in augustus, voor de economische crisis zich openbaarde, een groei van 14,5 procent voor 2009 in de online advertentie-uitgaven. Die voorspelling valt nu niet alleen lager uit, eMarketer meent daarnaast dat het herstel alnger zal duren dan verwacht. De sterke groei zal pas weer boven de tien procent komen in 2010. Pas in 2013, zo wordt verwacht, komt de groei weer uit op 13,5 procent.

Zelfs paid search, waar de afgelopen jaren hoge groeicijfers te zien waren, zal dit jaar slechts een groei kennen van 21,4 procent. De uitgaven stijgen in dit geval ook minder hard dan voorheen, toch zullen hier niet de hardste klappen vallen. Volgens een onderzoeker van eMarketer is bij deze vorm, vergeleken met andere advertentievormen, beter te achterhalen waar het geld naartoe gaat en wat de resultaten zijn.

Google zal met zijn advertentiemodel de effecten van de economische situatie wel merken, maar er relatief sterk voor staan. In de advertentiemarkt gaat in search nog steeds het meeste geld in om, gevolgd door display ads en video.

Bron statistieken: eMarketer

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

danny van der cingel

geachte dames en heren, laten we nou eens kappen met dat gesearch naar crisis nieuws, het is hartstikke druk in de ned. online wereld, wij merken he-le-maal niets nog ff van die zogenaamde crisis laat u zich geen crisis wijsmaken die er voorlopig nog niet is in de ned. online advertising industrie schrijf gewoon eens wat positiefs over een ned. retailer die bijna 200.000 clicks haalt met een gedurfde PTO op ned. websites, lang verhaal kort als emerce leuk en intressant nieuws nodig heeft van recente ned. campagnes… kom gewoon eens praten ipv flauwe nietszeggende buitenlandse negatieve rapporten te copypasten en bewerken er is namelijk nog steeds heeeeeeeeeel veel moois, leuks etc…te melden ondanks die zogenaamde crisis

danny

enne… beste jannemien zon beetje iedereen die zichzelf serieus neemt in online nederland is subscriber op eMarketer, ik zou graag eens een artikel lezen van een nederlandse online marketeer die ondanks de ''de crisis'' een vette durf campagne draait op nederlandse websites, die zijn er genoeg namelijk om vervolgens een artikel te wijden na de campagne wat de resultaten waren etc… wat ie volgende campagne anders/beter gaat doen, welk media buro, creatief buro en publishers er betrokken waren volgens mij vinden we dat veel intressanter dan de artikelen die we ook als subscriber krijgen op eMarketer nog eens een xtje negatief bewerkt op emerce terug te lezen  als je mij me concullega's bij DC, aaiwonder etc… gewoon eens belt/mailt heb je veel leukere en intressanter artikelen volgens mij

Jochem

Ben het met de Danny's eens… Ook de titel is misleidend.. maak er dan van " Online advertentiemarkt VS staat onder druk" Nu merken er volgens mij weinig nog echt wat van de kredietkrisis in de online wereld.. het gaat misschien minder goed.. maar om dat nu te zeggen dat het "onder druk" staat… geloof ik niet. Alle cijfers groeien bijna….. maar nog tis van dit soort artikelen en wie weet staat de markt dan echt onder druk

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond