Deel dit artikel
-

‘Aantal retailers neemt af door marktplaatsen’

“De komende jaren worden interessant, want ik denk dat het aantal retailers zal afnemen.” De opkomst van online marktplaatsen zorgt daarvoor, denkt directeur Sander van den Hout van De Persgroep. Hij was gisteren een van de sprekers op de Emerce Update over Marketplaces. Dat speelde zich af in B.Amsterdam.

“Er komt druk op de keten. De retailers die overblijven zorgen ervoor dat de fabrikanten zich anders moeten gaan presenteren.” Van den Hout baseert zijn inschatting onder meer op de ontwikkelingen die hij ziet bij de prijsvergelijker van Tweakers.net.

Afgelopen Black Friday, bijvoorbeeld, was Amazon de nummer vier ontvanger van kliks uit Tweakers Pricewatch. Enkel bol.com, Coolblue en MediaMarkt ontvingen meer publiek uit de Persgroep-site. Maar Amazon stopte zijn Nederlandse toenadering niet bij de promoties rondom Black Friday. Sinds eind vorig jaar zitten wederverkopers die hun fulfillment naar Amazon uitbesteden ook op Tweakers.

Tien procent van alle click-outs gaan naar de marktplaatsen van Amazon en bol.com. In deelcategorieën gaat het makkelijk naar twintig tot dertig procent. En worden winkels van deze online retailers zelf meegenomen dan zijn deze twee misschien wel goed voor de helft of meer verkeer uit Tweakers.

Van den Hout: “Voor onszelf is dat geen dreiging. Wat wij vooral moeten doen is goed voor onze gebruikersgemeenschap zorgen. Zij zijn het belangrijkst.”

Die dag opende met de presentatie van een onderzoek van ShoppingTomorrow uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers. Het merendeel van hen maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Die constatering lijkt hen echter niet te motiveren om te strijden voor hun zaak. Nog geen veertig procent van de respondenten uit het MKB is actief op een marktplaats.

Van de partijen die zich wel op een Amazon of bol.com beweegt, doet 59 procent dat om meer omzet te genereren. Gemiddeld halen ze veertien procent van de omzet uit marktplaatsen.

MKB’ers zien vooral op tegen de tijd die ze in dit nieuwe distributiekanaal moeten steken, maar stellen ze zich de vraag of dit online kanaal überhaupt wel bij hen past.

Dat tijd een issue is, is niet geheel verwonderlijk aangezien de meesten hun producten handmatig invoeren. Opmerkelijk, aangezien tools als Channable en ChannelEngine dat proces makkelijk kunnen automatiseren.

Anouck van Rietschoten van marktplaatsenspecialist Maze-One: “Als je dan eenmaal aan de slag gaat, weet dan dat je SEO superbelangrijk is. Op Amazon is de DSP ook heel aantrekkelijk. De klokprijzen liggen er rond de 25 cent en de conversieratio tussen de tien tot twintig procent.”

Foto’s: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond