Deel dit artikel
-

GoogleAds eindelijk op prime time tv

Google nestelt zich verder in mainstream tv met GoogleAds voor televisie. Deze week werd een overeenkomst met Bloomberg TV gesloten, en ook via de zenders van NBC Universal worden binnenkort advertenties verkocht.

Google is al enige tijd bezig om de Google Ads formule verder uit te bouwen. Dat gebeurde al eerder via radio, alleen lukte het met Goodle TV Ads tot nu toe wat minder goed. Vorig jaar waren er enkele proeven met EchoStar en Astound Cable, maar het opstarten van de dienst verliep minder voorspoedig dan Google gehoopt had.

Google TV Ads zijn normale tv reclames die aan een specifiek publiek worden gekoppeld. De adverteerder kan online bepalen bij welk netwerk de commercials te zien zijn en op welk tijdstip. Ook kunnen allerlei andere criteria worden vastgesteld. Vervolgens kan een bestand of DVD worden geupload die automatisch bij het desbetreffende station wordt bezorgd.

Google bereikt via internet ongeveer 12 procent van de Amerikaanse huishoudens en zou via de digitale decoder veel meer advertenties kunnen verkopen. Televisie bereikt 98 procent van de Amerikaanse huishoudens; in totaal gaat het om 112 miljoen aansluitingen. De reclame-omzet in de VS bedraagt zeker 27 miljard dollar. Vandaar dat Google advertentiechef Tim Armstrong televisie "een ideaal medium noemt."

Google-adverteerders kunnen voortaan in elk geval bij Bloomberg TV terecht. Via Bloomberg TV kunnen zakenmensen met een hoog inkomen worden bereikt. Bloomberg TV heeft 50 miljoen kijkers en wordt wereldwijd in hotelkamers doorgegeven. De zender is al een jaar met Google in gesprek. Naar verluidt wordt een grote hoeveelheid advertentietijd verkocht.

Daarnaast heeft Google eerder deze maand een overeenkomst gesloten met NBC Universal voor een kleine hoeveelheid advertenties via de zenders MSNBC, Sci Fi en Oxygen, mede op basis van gebruikersprofielen. Met de set-top boxen kan Google gedetailleerde statistieken terugkoppelen naar de adverteerder.

Er wordt ook gespeculeerd over een mogelijke deal met Canoe Ventures, waarin grote kabelaars als Comcast, Vox en Time Warner Cable zitten. Canoe heeft toegang tot 60 miljoen huishoudens en wil eveneens gerichte advertenties tonen op basis van kijkersprofielen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond