Deel dit artikel
-

Admob: 5 miljoen Nederlandse mobiele impressies

Gebrek aan belangstelling en bereik is geen issue bij mobiel adverteren. Althans, als het aan advertentienetwerk Admob ligt. In Nederland realiseert het maandelijks 5 miljoen impressies, internationaal 2,6 miljard.

"Ik verwacht, of eigenlijk: ik hoop, dat over 5 jaar 15 procent van alle online reclamebestedingen richting de mobiele telefoon gaat. Dat bleek immers ook op het vaste web te realiseren." Die hoop sprak Russell Buckley van Admob gisteren uit tijdens de Mobile Monday-bijeenkomst in Amsterdam.

Het 1,5 jaar oude bedrijf brengt adverteerders en site-beheerders bij elkaar en bemiddelt bij de plaatsing van advertenties op mobiele sites. Dat zijn óf kleine buttons en banners óf tekstlinks. Met name die laatste categorie blijkt effectief.

Admob zegt dat het iedere maand 2,6 miljard mobiele advertenties uitserveert. In totaal bracht het zo’n 26 miljard reclame-uitingen onder ogen van mobiele surfers.

"In Nederland zijn we nog niet erg zichtbaar. Toch realiseren we hier maandelijks al zo’n 5 miljoen impressies." Het Amsterdamse Nulaz zou een van de klanten van Admob zijn.

Het overgrote merendeel van de impressies gaan echter naar de Noord-Amerikaanse markt. Amerikanen zorgen voor 47 procent van de advertentievertoningen en als kleinere nummer 2 volgt India met 9,8 procent. Engeland en Zuid-Afrika staan respectievelijk op nummer 3 en 4 met 6,7 procent en 5,3 procent. Admob werkt met adverteerders als eBay, EA, Microsoft, P&G en MTV.

Sinds begin vorige maand exploiteert het bedrijf een mobiele analytics-dienst. Die is zelf ontwikkeld. Deze meetdienst geeft zich op het soort toestel en browser waarmee men surft en zaken als verbindingssnelheid, locatie en klikgedrag. Over dat laatste deed de Amerikaan, die verantwoordelijk is voor de Europese markt, echter niets uit de doeken.

Het Nederlandse bedrijf I-wood, dat net de Broos van Erp-prijs won, ziet doorklikratios van tussen de 30 en 50 procent. Blyk, dat reclame-sms’jes verstuurt, claimt een response ratio van 29 procent.

Mobiel adverteren is volgens Buckley verfijnder dan op het vaste web. "Weinig adverteerders denken na wat er ná de advertentieklik moet gebeuren". Aan de opmaak en feedbackmogelijkheden op landingspagina’s worden hoge eisen gesteld door de gebruiker.

Uitzendbureau Randstad hield in de afgelopen maanden een bannercampagne richting mobiele telefoons om werkzoekenden naar de Randstad-filialen te lokken. De banners hadden een doorklikratio van 0,51 procent. "We waren niet onder de indruk", aldus internet marketeer Christianne van Dungen. De combinatie echter met sms zorgde uiteindelijk nog voor een acceptabel resultaat. Uiteindelijk was 15 procent van de bezoekers van de zogeheten Meet & Greets daartoe aangezet via een mobiele uiting, aldus Van Dungen. 

Bron foto: lwbsg (CC)

 

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Stefan

Voor iemand die bereik niet zo belangrijk vind gaat het wel erg vaak over impressies en % bezoekers in dit artikel. Ook op op de website van Admob wordt er gesmeten met bereikcijfers. Beetje vreemd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond