Icemobile: NOS kiest een moeizaam mobiel pad

De NOS heeft te snel een keuze gemaakt voor de Britse leverancier van mobiele software WeComm. Dat vinden de Nederlandse bedrijven Sharewire en Icemobile. De laatste betwijfelt ook of de NOS een goede weg inslaat.
Eerder deze week publiceerden we Brits mobiel platform NOS… waarop de nodige reacties volgden, ook van betrokkenen. Sharewire en Icemobile klaagden dat de NOS ten onrechte de indruk wekte dat aan de ‘pitch’ konden meedoen. Reden genoeg om dat nader uit te zoeken.
Vooral Ivo Wentholt, directeur van Sharewire in Den Haag, is teleurgesteld, te meer daar hij recent wel RTL binnenhaalde als klant. Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe media bij de NOS, noemde vooral de eis om meer kanalen naast elkaar te kunnen bieden met snel schakelen in grote stromen een belangrijke eis waaraan Sharewire niet kon voldoen.
Wentholt: "Dat was uit de heup geschoten. De NOS heeft wel met ons gesproken maar nooit bij ons in de keuken gekeken wat de mogelijkheden waren. Ze zijn bij een goede provider uitgekomen, daar niet van. Maar een faire kans hebben we niet gehad."
Stekelenburg ontkent dit niet: "Sharewire had gewoon geen ervaring met een omvang van de mobiele applicatie zoals in ons project. Hun product Mobicat vind ik sterk, maar RTL vraagt veel minder dan wij. We willen meer kanalen simultaan, snelle schakeling en een EPG. WeComm kon de cases met die vereisten wel laten zien. Het gaat om omvangrijke stromen."
Wentholt: "Het uitserveren van de feeds gebeurt niet eens bij de applicatie zelf maar bij het hostingbedrijf Triple IT. Het zou me verbazen als wij daar geen applicatie voor hadden kunnen bouwen. Daar zijn we nooit over gehoord en zover is het nooit gekomen."
Hij bevestigt geen showcase met een schaal als die van BSkyB van WeComm te kunnen tonen: ‘Dat klopt allemaal. Dat is een valide argument, want wij kunnen geen showcases tonen met een omvang van CNN en BskyB. Ik kan me goed voorstellen dat de NOS dat zwaar vindt wegen en dat respecteren we. Maar de NOS kan niet beweren dat wij op goede gronden te licht zijn bevonden."
Was het afbreukrisico nu te groot en had de NOS eerder niet met Sharewire kunnen testen. Stekelenburg: "inderdaad was het risico te groot met zoiets omvangrijks voor de deur als de Olympische Spelen. Vergeet niet dat we in het najaar van 2007 al zijn begonnen en de keuze voor WeComm al eind dat jaar of begin 2008 is gemaakt. Het vergt een waanzinnig traject om dat goed neer te zetten."
Icemobile kritisch
Met Icemobile in Amsterdam is Stekelenburg niet wezen praten, bevestigt hij: "Icemobile bouwt geen applicaties zoals wij die nodig hebben. Ze doen echt prachtige dingen op internet waar ik groot respect voor heb. Maar een mobiele client bouwen is niet hun specialisatie."
Ralph Cohen, directeur van Icemobile: "Het ging mij op de eerste plaats om de feitelijke onjuistheid in het Emerce-artikel waarbij de indruk werd gewekt door de woorden van Roeland Stekelenburg dat er een pitch was geweest die in Nederland begon en waarbij wij waren afgevallen. Die heeft niet plaatsgehad, we hadden nooit contact met hem of de NOS hierover. Deze fout is gelukkig netjes door zowel Roeland als Emerce rechtgezet."
Zouden jullie het hebben gekund? Cohen: "Aan de hand van wat ik erover lees denk ik dat wij dat prima hadden gekund. Tenslotte verzorgen we streams voor mobiele providers in ruim twintig landen, maar ik heb niet voldoende informatie over dit project om aan te geven of het bij ons zou hebben gepast."
Cohen geeft aan dat downloadable applicaties voor mobiel niet zijn voorkeur hebben als het ook in de browser kan: "Inderdaad, net als bij Google [artikel] gaat mijn voorkeur uit naar diensten in de browser, behalve als het niet anders kan. Door de komst van Ajax in mobiele browsers zullen downloadable apps in de toekomst steeds minder vaak nodig zijn."
Dat publieksvriendelijker volgens de Icemobile-oprichter: "Het probleem is namelijk dat de massa moeite heeft met het downloaden en het vervolgens terug vinden van applicaties op hun telefoon. Zeker voor het grote publiek waar de NOS zich op richt voor de sport- en nieuwsuitzendingen kan dat wel eens een brug te ver blijken te zijn."
Zoals voorgesteld loopt het downloaden en gebruiken van de WeComm-software op rolletjes, zo zag de NOS bij de BSkyB-applicatie. Cohen: "Als het eenmaal op het toestel staat en door de gebruiker gevonden kan worden heeft een downloadable applicatie zeker gebruiksvoordelen boven browsen. Pas als Ajax standaard in de mobiele browser zit zal dat veranderen."
Stekelenburg: "Inderdaad, daar kun je verschillend tegenaan kijken. Op dit moment is een applicatie de beste oplossing voor de NOS. En zoals eerder gezegd zal die zeer gebruiksvriendelijk zijn."
RTL Nieuws heeft dus ook een eigen mobiele applicatie, evenals Telegraaf Media. Nu.nl wacht daar nog even mee gezien de groeiende mogelijkheden om de ‘gewone site’ met een mobieltje goed te kunnen bezoeken, aldus vakblad De Journalist.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Leonard Wolters
Ik snap even niet de reden voor dit artikel; Waarom moet de NOS zich publiekelijk verdedigen omtrent een gemaakte keuze tbv een implementatie partij ? You win some, you lose some. Maar dit hoeft toch niet op de emerce site te komen ? Zal wel wat over het hoofd zien…..
Ralph Cohen
Peter, Snap niet wat je op Emerce schrijft nav ons gesprek gisteren. - Ik heb niet gezegd of geinsinueerd dat de NOS te snel een keuze heeft gemaakt voor een leverancier, terwijl jij dat als nieuws in je eerste alinea zet. Ik denk dat Roeland heel goed weet wat ie doet. - Ik heb toch duidelijk aangegeven dat ik niet genoeg kennis heb van het project van de NOS om er een oordeel over te kunnen geven. - Op jouw verzoek heb ik enkel de algemene voor en nadelen genoemd van apps vs browser. Ik begrijp niet dat mijn reactie op een project waarvan ik geen enkel detail ken headline nieuws kan zijn op Emerce. Er is voldoende echt nieuws in de NL mobile industry waar de Emerce lezer veel meer aan heeft. Zo is er bijvoorbeeld gisteravond een nieuw mobiel bedrijf -sprxmobile- gestart door een groep slimme mensen met een lange staat van dienst in de NL internet markt. Lijkt me dat dat verhaal gisteravond als headline op Emerce had moeten verschijnen. Mvg, Ralph Cohen
Ralph Cohen
Beste Peter, Ik ben zo arrogant geweest tijdens ons telefoon gesprek het project van de NOS af te doen als 'projectje'. Daarnaast heb ik aangegeven niet te weten of ik er kostbare resources voor vrij zou hebben gemaakt. Op mijn verzoek heb je deze woorden achter wegen gelaten in de tekst waardoor, zoals je me dat net schreef: 'Dankzij mij kom je nu niet over als een arrogant mannetje maar als een verstandige ondernemer ;-)'Je gaf net per email aan dat ik me daar voor zou moeten schamen want zeg jij: Een man een man, een woord een woord.Omdat ik het daar helemaal mee eens ben plaats ik hier nu deze reactie.Gr Ralph
Peter Olsthoorn
We wilden de drie partijen NOS, Icemobile en Sharewire na hun intense discussie over de NOS-order voor mobiel hun standpunten laten toelichten. Ralph Cohen legt in dit artikel uitstekend uit wat het spanningsveld is tussen de keuze voor een eigen applicatie om mobiel te streamen of dit via het web 'open' te doen. Hij noemt de voor- en de nadelen. Cohen toont zich geen voorstander van eigen applicaties. De NOS kiest daar wel voor. Emerce heeft behalve intelligente woordvoerders zoals Cohen ook slimme lezers die de rest goed zelf kunnen beoordelen.
Pieter Smits
Icemobile is vooral bekend met klanten uit de adult wereld. Een (logisch) gevolg hiervan is dat het dan op termijn lastig wordt om opdrachten binnen te halen uit de corporate- en overheids wereld. Een vraag aan Ralph Cohen: is dit een bewuste bewuste keuze/strategie van Icemobile?
Paul Brackel
Zo zie je wat de suggesties uit het eerste artikel teweeg brengen. Direkt boven mijn reaktie meent iemand bovendien dat Icemobile in een bepaald hokje geplaatst moet worden. Dit is licht ontvlambaar materiaal waar hardwerkende ondernemers, domweg omdat de NOS kiest voor een Engels bedrijf, plotseling mee geconfronteerd worden. Ik neem het daarom voor Icemobiel, Sharewire en andere innoverende partijen op. Je zou toch maar als op het punt staat met je kinderen naar Zandvoort te gaan zo maar ineens met deze teksten geconfronteerd worden . . . !! 🙂 Beste journalisten blijf graag opletten welke suggesties je in je artikelen doet . . en . . . is hoor en WEDERhoor niet een van de beginselen van goede journalistiek ? Groeten aan allen van Paul Brackelvoorzitter Open Mobiel Internet
BlueStrike
Grappig hoe we dankzij dit 'relletje' een kijkje kregen in de journalistieke keuken van Emerce. Hoewel: we weten nu dat we dat 'journalistiek' met een flinke korrel zout moeten nemen. Opvallend was de teloorgang van Ralph Cohen: eerst werd hij (zoals wel vaker) door Emerce de hemel ingeprezen in een artikel in zowel het blad als op de site, om niet veel later te worden weggezet als 'arrogant mannetje'. Terrecht werd door Pieter Smits de vraag gesteld (en tot op heden niet beantwoord) of het een bewuste strategische keuze van Cohen's IceMobile is om actief te zijn in de adult wereld. Want IceMobile werkt niet alleen voor klanten uit de adultwereld, maar IceMobile is al sinds het prille begin ondernemer in mobiele porno. Via mobile sites zoals VideoPleasure en Watch-Me.mobi brengt IceMobile geheel voor eigen rekening en risico goedkope Oost-Europese porno aan de man. De activiteiten op dit gebied zijn de laatse tijd alleen maar toegenomen, waarmee duidelijk is dat IceMobile vuistdiep in de porno zit. Met deze wetenschap kijk je toch met heel andere ogen naar het recente jubel artikel over Cohen….
Rogier Swagerman
@BlueStrike: Ik hoor graag kritiek maar ik kan niets met jouw commentaar. We hebben noch in de artikelen op de site noch in onze reacties Ralph Cohen arrogant genoemd. In de reactie van Ralph Cohen staat ook niet dat wij hem arrogant vinden. Het interview in het magazine had vooral een 'human interest' insteek. Het is een portret van de man achter een zeer succesvol mobiel internet bedrijf. Ik snap je punt niet, en ik zie ook niet wanneer we dit vaker hebben gedaan. Als je met zulke kritiek komt, maak het expliciet, dat maakt een reactie veel waardevoller. Reageren onder je eigen naam is trouwens het begin van een goede discussie.
Annemarie
Sjonge wat een ophef over een tak van sport waar geen kijkers voor zijn. Als het NOS journaal 100 kijkers per dag trekt op de mobieltjes is het al veel. En ach, de NPO heeft er een handje van alles zelf te willen doen en als het echt niet lukt de boel aan een te dure, verre partij uit te besteden. Er wordt te weinig samengewerkt met de Nederlandse dienstverleners die niet bepaald onderdoen voor de buitenlandse.
Jeroen van Glabbeek
@Annemarie: Je stelt dat NPO graag dingen uitbesteedt aan verre dure partijen. Dat dit in ieder geval niet altijd zo is blijkt uit het feit dat NOS voor de distributie van applicatie het SMS platform gebruikt van CM (voorheen ClubMessage). Zie ook: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2556060 Ik ken Roeland Stekelenburg en weet dat hij veel van dit project verwacht en dat hij en zijn collega's er goed over nagedacht hebben. En op dit gebied is het inderdaad nog steeds zo dat de UK echt wel mijlen verder is met grootschalige uitrol van dit soort technologieen. Dus een extra stimulans voor de nederlandse bedrijven om dit in te halen.
Raimo
Inmiddels is de applicatie te downloaden op http//m.nos.nl/nosmobiel of je kan NOS MOBIEL SMSen naar 9090(dank je wel Jeroen)