L’Oréal start directe verkoop via web

Cosmeticabedrijf L’Oréal opent volgend jaar een eigen webwinkel. Het Franse bedrijf gaat buiten de reguliere tussenhandel om direct verkopen op de consumentenmarkt.
Vooralsnog betreft het, naar eigen zeggen, een proef. Die wordt gehouden op de Franse markt. Het is nog niet duidelijk of L’Oréal via zijn eigen website gaat verkopen of via een tussenpersoon als Amazon.fr.
Tegen de Financial Times zegt Jean-Jacques Lebel, baas Consumentenmarkt, dat hij ook nog nadenkt over de prijsstelling. Met te lage prijzen zou hij de officiële partners in het MKB direct beconcurreren. Dat probeert Lebel te voorkomen, al was het maar vanwege de adviesfunctie die medewerkers in de fysieke wereld hebben en de mogelijkheid om merkbeleving daar concreet vorm te geven.
Niettemin zoekt het bedrijf, net als bijvoorbeeld P&G of Philips, manieren om het online kanaal een stevige positie te geven in het pallet aan distributiekanalen.
L’Oréal boekte in het eerste kwartaal van 2012 op de consumentenmarkt een omzet van 2,6 miljard euro, een toename van zeven procent ten opzichte van het jaar ervoor. De Europese markt groeide in de eerste maanden van het jaar met 2,3 procent waar Noord-Amerika en de opkomende markten met respectievelijk dertien à veertien procent groeiden.
Foto: Chealse Vo (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
J. Kroese
Iceleads herkent het probleem dat wordt beschreven. Fabrikanten riskeren hun retail kanaal te frustreren als ze “direct” gaan. Tegelijkertijd kopen veel consumenten graag via een lokale retailer. Iceleads lost deze problemen op door retail aanbod op de fabrikantsite te tonen achter een “koop nu” knop. Om dit te kunnen is Iceleads gekoppeld met meer dan 1500 retailers wereldwijd. Diverse wereldwijde fabrikanten waaronder Intel en Epson maken gebruik van deze dienst, waarbij we een nieuw sales kanaal openen en waarbij retailers blij zijn met waardevolle leads.
Hans Anders
Als producent zelf je online shop draaien met een fysiek dealer netwerk ernaast is lastig. Koopt iemand je product puur op basis van prijs of wil iemand ook service en daar iets meer voor betalen. Ik denk dat L’Oreal dit beter niet kan doen.
@ J.Kroese – Met iceleads laat je een aantal dealers en eventueel prijzen zien, maar dan heb je het toch niet over een eigen L’Oreal webshop. In dit geval is het gewoon een soort dealer locator.
Joris kroese
Beste hans,
Een dealer locator laat obv postcode nabije verkooppunten zien, hij wordt hiermee aan zijn lot overgelaten. Wij linken door naar de landingpage van een specifiek artikel bij de retailer waarna de consument direct een transactie kan afronden. Bovendien kunnen wij sales conversie meten. We maken de sales cyclus dus af via het partnerkanaal van de fabrikant. Dit is in lijn met het indirecte model, zorgt voor een betere consumer experience en bovenal voor meetbaar meer sales.