Deel dit artikel
-

Klanten AP delen mee in elkaars nieuwsvideo’s

Het Online Video Network van persbureau Associated Press is een nieuwe feature geïmplementeerd. Het project, een samenwerking van het persbureau en Microsoft, laat toe dat klanten van AP wereldwijd makkelijk elkaars content kunnen delen.

Met de nieuwe dienst maakt AP gebruik van een groot netwerk aan mediaklanten. Hiermee wordt digitale content sneller beschikbaar. In het geval van lokaal nieuws, bij bijvoorbeeld een natuurramp, kan een klant zijn content delen met andere leden van het AP wereldwijd. Concurrenten kunnen hierbij zelfs uitgesloten worden, dat bepaalt de klant zelf, waardoor het materiaal zijn exclusiviteit behoudt.

Organisaties, aangesloten bij AP, hebben de optie om aan te geven welke andere klanten toestemming krijgen om hun media te gebruiken. Wel krijgen ze in ruil een deel van de omzet die voortkomt uit deze uitwisseling. Dat staat te lezen op weblog TechCrunch.

Video’s van klanten worden samen met het nieuws van AP verspreid aan het netwerk van het internationale persbureau. Het AP verspreid het eigen nieuws immers al met de AP wire-dienst onder verschillende media. De nieuwe dienst, waarbij de leden als het ware samenwerken in een syndicaat, lijkt een logische volgende stap. Het regionale of landelijke grote nieuws kan op deze manier sneller verspreid worden naar andere landen.

Volgens TechCrunch heeft de deelnemer heeft de optie om reclame in het item op te nemen. In dit geval behoudt de organisatie 100 procent van de reclameopbrengst, ook als deze bij het delen op andere sites te zien is. Een andere mogelijkheid is om 30 procent van de omzet, voortvloeiend uit de video, te vragen van de sites die het item overnemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond