Deel dit artikel
-

Gepersonaliseerde advertenties van grond in Nederland

Yahoo kondigde gisteren aan te starten met behavioral targeting. Dat is het tonen van display advertenties op basis van surfgedrag en profielgegevens. In Nederland starten binnenkort de eerste zeven grote partijen met deze vorm van adverteren. Privacy blijft een issue.

Met het nieuwe systeem van Yahoo, SmartAds, kunnen adverteerders advertenties tonen die aansluiten op leeftijd, geslacht, locatie en surfgedrag van internetters.

De advertenties verschijnen op sites die zijn aangesloten bij het Amerikaanse advertentienetwerk van Yahoo. Bureaus leveren verschillende logo's, achtergronden en andere ‘advertentie-elementen', waarvan een gepersonaliseerde advertentie wordt gemaakt. In plaats van een standaard auto-advertentie krijgt een vrouw uit een bepaalde stad bijvoorbeeld een advertentie te zien met 'vrouwelijke kleuren' en een link naar een plaatselijke autodealer.

In Nederland staat behavioral targeting nog in de kinderschoenen. "Ik ken nog geen Nederlandse voorbeelden," zegt Marco Derksen, voorzitter van het Interactieve Advertentie Bureau (IAB). Daar komt volgens Bas Seelen, directeur van de Nederlandse vestiging van Wunderloop, binnenkort verandering in. Wunderloop is gespecialiseerd in behavioral targeting marketing. "Wij hebben contracten getekend met zeven grote klanten, dat zijn uitgevers, advertentienetwerken en een portal." Hij kan nog geen namen noemen. "De partijen brengen het nieuws zelf naar buiten."

Een nette vorm van spyware
Binnenkort start een werkgroep bij het IAB over Behavioral Targeting. Deze staat onder leiding van Bas Seelen. Belangrijk onderwerp is privacy. Derksen: "Technisch gezien is deze methode al heel lang mogelijk. Het privacy-issue heeft partijen lang weerhouden om hier écht mee van start te gaan."

Met name grote partijen als Ilse Media en De Telegraaf zijn geïnteresseerd in de methode. Derksen: "Zij hebben de beschikking over profielgegevens en een groot netwerk aan websites. Iemand die zoekt op de zoekmachine van Ilse op een bepaald onderwerp, kan met behavioral targeting later op een andere site uit het Ilse netwerk een advertentie te zien krijgen over dat onderwerp."

Hoewel behavioral targeting ‘officieel' nog niet wordt toegepast in Nederland, is het zeer waarschijnlijk dat verschillende prominente partijen er al wel mee hebben geëxperimenteerd. De meest gebruikte methode om dit te doen is op basis van cookies. Het gericht tonen van advertenties op basis van spyware zou gezien kunnen worden als een ‘minder nette variant' van behavioral targeting.

Seelen van Wunderloop is zich bewust van de vraagtekens die sommigen zetten bij behavioral targeting. "Wij willen absoluut niet te ver gaan, als het gaat om het verzamelen van persoonlijke gegevens. In Duitsland, waar de regels het strengst zijn van Europa, voldoen wij aan alle privacy-richtlijnen."

Wunderloop maakt gebruik van cookies, en koppelt surfgedrag niet aan IP-adressen, vertelt Seelen. "Dat is niet toegestaan volgens Europese richtlijnen."

Deel dit bericht

10 Reacties

Wiebe

Wij exploiteren een B2B-kennisbank (www.zbc.nu) zonder advertenties en reclame maar wel met duidelijke marketing doelstellingen.  Vorige week hebben we een onderzoek gedaan onder onze 15.000 abonnees, of zij een gepersonaliseerde startpagina op onze site zouden waarderen. 87% van de respondenten was echter tegen met als belangrijkste argument: "Wat ik in het verleden gelezen heb, zegt niets over mijn behoefte waarvoor ik de volgende keer jullie kennisbank bezoek. Juist het respect wat jullie bieden voor de eigen deskundigheid en ons eigen vermogen om te kiezen maakt jullie site aantrekkelijk. Bovendien overkomt het ons dan ook niet, dat we een follow-up krijgen over issues waarvan ik net geconcludeerd heb op jullie kennisbank, dat het voor ons niet aantrekkelijk is." Voor ons is de boodschap duidelijk: Behavioural targeting wordt niet gepikt door bezoekers en je jaagt ze weg met, uitzondering van de dummies, die denken dat het zo moet. En die zijn meestal voor jou niet gekwalificeerd. Natuurlijk zullen klanten dit best willen maar exploitanten maken hiermee hun eigen site (en waarde) kapot.

M

En toch…in de States laat inbound customer marketing zeer goede resultaten zien. Gepersonaliseerde aanbieding, rekening houdend met waar klanten in het verleden op hebben gezocht. Is volgens mij echt de toekomst, zijn er nog wel wat hobbels te nemen (zoals ervaring van consument van geschonden privacy of hoe een juiste aanbieding te geven die door consument wordt gewaardeerd)

Wiebe

M. Ik ben het met je eens als het gaat om commodoties met nauwelijks kwaliteitsverschillen per leverancier (boeken, CD's etc) maar als het gaat om wasmachines, wordt het al moeilijker laat staan als het gaat om diensten

MvL

@Wiebe: Er is een significant verschil tussen wat respondenten antwoorden als je ze iets vraagt en het gedrag dat ze vertonen. Een enquete lijkt me geschikt om van alles en nog wat te onderzoeken, maar juist zeer ongeschikt om het success van content op basis van gedrag uit het verleden te voorspellen.

Goertz

@Wiebe Aangezien jullie een B2B site hebben zal jullie onderzoek ook gericht zijn geweest op ondernemers. Mijn verwachting is dat consumenten hier minder problemen mee zullen hebben. Wellicht als je ze hier naar vraagt zullen ze steigeren, maar in de praktijk zal de aversie naar mijn mening tegenvallen. Als ik zie hoe "blind" veel consumenten surfen en alles maar accepteren. Het is meer de vraag hoe de techniek precies toegepast wordt en hoe gesloten je browser is ingesteld, o.a. met het accepteren van cookies, e.a.

Wiebe

@goertzAl bijna 10 jaar is onze ervaring, dat juist consumenten veel minder willen invullen dan ondernemers. Wel ben ik het met je eens dat de dummies, die overal 'ja' op zeggen, ook bij de consument zitten, maar voor de meeste bedrijven zijn dat nou net niet de doelgroep.Ik heb liever te maken met een koper, die hard wil onderhandelen dan een softie, die uiteindelijk de bestelknop toch niet indrukt of de zending binnen de termijn retour stuurt.

Tino

Waarom doen we zo moeilijk als het om online gaat. Waarschijnlijk angst voor het onbekende en Big Brother is watching you. Als ik morgen bij de Renault dealer binnenstap weet hij ook dat hij mij geen Twingo moet laten zien maar iets uit een duurdere klasse. En dan ook niet lichtroze maar donkerblauw. Wat is het verschil?

SAK

Mij lijkt het dat dit de hedendaagse manier van doelgroep segmentatie is die we al jaren bij directmail gebruiken. Het komt er natuurlijk op aan hoe goed we kunnen filteren op de daadwerkelijke intresse van de consument. Uit eindelijk moet het doel zijn om juist relevante informatie te tonen aan je doelgroep en dat er een gedeelte waste in zit dat zal altijd blijven. Als we dit goed aanpakken is iedereen hiermee gebaat. De adverteerder behaalt meer rendement en de consument zal niet overladen worden met niet relevante advertenties. Ik denk dat over een jaar of twee we niet beter weten. Tenslotte doen we dit offline al jaren zo.

Rolf

Is dit nieuws? Lijkt me niet. De betere CMS producten (in Nederland hooguit twee) bieden al uitgebreide personalisatiemodules. Dat betekent dat als je inlogt op de website van de grootste Telco van Nederland om je rekening online te bekijken je daar alleen content ziet die op jou van toepassing is. En wie wil dat nou niet? Ik wil toch zeker geen ADSL aanbieding zien als ik dat al heb? Dat geldt voor heel veel online activiteiten. En content is content. Of het nu advertenties zijn, een formulier waar je gegevens al automatisch ingevuld zijn of iets anders. De consument vindt dat juist prima. Die doet dat namelijk zelf al lang! Hij stelt zijn eigen Google startpagina samen op basis van zijn interesses, personaliseert zijn nieuwswebsite, RSS feeds, MySpace, etc.

wiebe

@Rolf. Helemaal eens dat ik de omgeving graag inricht naar mijn eigen inzichten. Maar als anderen voor mij gaan bepalen wat ik interessant moet vinden, dan ben ik er ff niet. Je PC moet naar de baas luisteren en niet andersom.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond