Deel dit artikel
-

Langverwachte uitrol van Yahoo’s antwoord op AdWords

De uitrol van het nieuwe advertentiesysteem van Yahoo in de Verenigde Staten is begin februari voltooid. Met het nieuwe advertentiesysteem gaat Yahoo de concurrentie aan met de advertentieplatforms van Google: AdWords en AdSense. De Nederlandse uitrol vindt later dit jaar plaats.

Update: Donderdag bericht Reuters UK dat het nieuwe systeem in de VS op 5 februari wordt gelanceerd.

Het nieuws over het advertentiesysteem, dat de naam Panama draagt, werd dinsdag bekendgemaakt door Yahoo baas Terry Semel tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers van 2006. De omzet van Yahoo was het laatste kwartaal 1,7 miljard dollar; een stijging van 13 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Yahoo is in Nederland, vergeleken met Google, een kleine speler. In De Verenigde Staten heeft de portal echter een aanzienlijk marktaandeel. Yahoo.com is, gemeten naar unieke bezoekers, de best bezochte site van de Verenigde Staten.

Bijna negentig procent van de omzet van Yahoo is afkomstig uit advertenties. Dat betekent dat het bedrijf het laatste kwartaal 1,5 miljard inkomsten had uit advertenties. Google had, ter vergelijking, in het derde kwartaal van 2006 een omzet van 2,7 miljard dollar. Het merendeel van die omzet is afkomstig uit advertenties. Google maakt volgende week de resultaten bekend over het vierde kwartaal.

Uitgesteld
De overgang naar het nieuwe advertentiesysteem Panama van Yahoo is afgelopen najaar in de Verenigde Staten gestart. De introductie van het systeem had al eerder moeten starten, maar Yahoo kampte met problemen bij de ontwikkeling. Ook de huidige uitrol verloopt niet vlekkeloos, meldt de Washington Post. De krant schrijft dat adverteerders die met Yahoo werken over het algemeen erg tevreden zijn met Panama, maar dat met name kleinere adverteerders problemen ondervinden.

Ook Business Week schrijft over Panama. Volgens het blad vinden veel adverteerders het systeem makkelijker en sneller in gebruik dan AdWords en AdSense. Het blad schrijft dat het enige tijd kan duren voordat Panama daadwerkelijk een bedreiging kan vormen voor de advertentieplatforms van Google.

Als de uitrol voltooid is in de Verenigde Staten, volgt Europa, zei Stephen Taylor van Yahoo eerder tegen Emerce. "Europa, waaronder Nederland, volgt in 2007."

Yahoo advertenties leveren minder op
De advertenties die Yahoo met zijn oude systeem bij zoekresultaten plaatste, leverden adverteerders een stuk minder op dan vergelijkbare advertenties bij Google. Dat heeft met name te maken met de wijze waarop Yahoo advertenties koppelde aan termen. De hoogste bieder op een term kon met het oude systeem rekenen op de meest prominente positie voor de advertentie. Die methode is, zo ontdekte Google al eerder, niet de meest effectieve.

In navolging van Google gaat Yahoo bij plaatsing nu ook rekening houden met het aantal mensen dat op een advertentie klikt en de inhoud van een advertentie.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Roderick

Wat is nu precies nieuw aan deze vorm van adverteren vergeleken met de huidige Yahoo Searchmarketing?

Joost Bakhuys

(re:roderick) Op dit moment plaatst Y!SM de adverteerder met het hoogste bod bovenaan. Op het moment dat Panama (in EU) wordt getroduceerd zal de positie van de adverteerder niet alleen bepaald worden obv de CPC, maar ook obv de CTR (populariteit van de advertentie). Adverteren obv ROI en conversie is iets waar tegenwoordig steeds meer marketeers naar verlangen. Speciaal voor deze marketeers heeft Yahoo! Panama uitgerust met een compleet "dashboard" waar men dit soort waarden en doelstellingen kan opgeven. Nadat de doelstellingen zijn opgeven (CPA, ROI etc), kan men het systeem z'n werk (oa. bidmanagement) laten doen. Het verschil tussen het huidige systeem en Panama is dus heel erg groot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond