KLM onaangenaam verrast door Apple

De KLM is onaangenaam verrast door een persbericht van Apple. In het bericht maakte Apple bekend dat passagiers van onder meer de KLM volgend jaar gebruik kunnen maken van een iPod-vliegtuigvoorziening. “Er zijn eerste besprekingen, maar er is nog geen enkele zekerheid dat we de voorziening daadwerkelijk gaan installeren,” aldus de KLM. Apple was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.
“Apple heeft blijkbaar erg veel behoefte om dit bericht naar buiten te brengen,” reageert woordvoerder Bart Koster van de KLM. In het persbericht schrijft Apple dat ze samen met vliegmaatschappijen Air France, Continental, Delta, Emirates, KLM en United werkt aan het tot stand brengen van een naadloze integratie tussen de iPod en de video- en audiosystemen aan boord van de vliegtuigen. “De zes vliegmaatschappijen zullen passagiers de mogelijkheid bieden hun iPod aan te sluiten zodat passagiers videomateriaal van de iPod tijdens de vlucht op de achterkant van de vliegtuigstoel kunnen bekijken,” vervolgt het bericht.
Koster zegt ook contact gehad te hebben met Air France: “Zij weten helemaal niet waar dit bericht van Apple over gaat.” Volgens de KLM-woordvoerder bevinden de besprekingen tussen KLM en Apple zich in een zeer prematuur stadium. “We weten nog niet of de passagiers dit willen en ook niet of we de technische mogelijkheden hebben.”
Video-on-demand
In totaal 18 vliegtuigen van de KLM – dertien Boeing 777 en vijf Airbus A330 toestellen – beschikken over een video-on-demand systeem. Dat betekent dat in deze vliegtuigen standaard in alle stoelen van zowel economy- als businessclass een scherm is ingebouwd. Passagiers bepalen zelf wanneer een video, spelletjes of programma start. In een aantal andere vliegtuigen (Boeing 747 en de MD-11) zijn er ook schermen, maar deze zijn niet aangesloten op een on-demand systeem. Koster: “In deze toestellen start de purser de uitzendingen.” Op dit moment is de KLM bezig met de uitbreiding van het video-on-demand systeem.
Toestellen van de KLM beschikken niet over internettoegang. “Boeing is gestopt met Wifi omdat het te duur was,” aldus Koster. “We volgen met aandacht de ontwikkelingen op dit gebied.”
Mobiel bellen is vooralsnog niet toegestaan aan boord van KLM-toestellen, hoewel sommige toestellen wel de technische voorzieningen bieden. Business-class passagiers van de Boeing 777 en AirbusA330 mogen aan boord wél sms’en maar niet bellen. Koster: “Technisch is het mogelijk om te bellen, maar het is de vraag of passagiers in een toestel willen zitten vol bellende mensen.” Daarnaast is het volgens hem nog steeds de vraag of mobiel bellen geen verstoringen van het navigatiesysteem veroorzaakt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond