Deel dit artikel
-

‘Podcast geen bedreiging voor radio’

De podcast vervangt het luisteren naar radio niet. Podcastluisteraars besteden naar eigen zeggen minder tijd aan muziek en lezen. Dat vertelde Amanda Brouwers van de Rijksuniversiteit Groningen vrijdagmiddag op het symposium The international perspective on a radio centenary bij Beeld en Geluid in Hilversum.

Het Engelstalige symposium was een van de activiteiten in het kader van de viering van 100 Jaar Radio.

Brouwers deed eerder dit jaar onderzoek naar podcastluisteraars. Zij en Bob den Hartog, marketingmanager bij productiehuis Dag en Nacht, enquêteerden 1099 podcastluisteraars, interviewden 36 makers en zetten drie focusgroepen op met een selecte groep luisteraars.

Luisteraars kiezen heel bewust welke podcasts ze op welk moment luisteren. Ook wordt relatief lang geluisterd. Podcasts van minder dan een kwartier worden zelden beluisterd.

De band tussen maker en luisteraar lijkt misschien intiem, maar uit het onderzoek blijkt dat intimiteit niet inherent is aan podcasting. Luisteraars omschreven de band met makers wel als persoonlijk en als dichtbij.

Podcastluisteraars hebben doorgaans geen bezwaar tegen advertenties. Bij alle andere media is reclame heel wat minder geliefd. De drempel om voor podcasts te betalen is hoog. Luisteraars willen makers graag steunen, maar niet door er zelf voor te betalen. Er zijn overigens steeds meer adverteerders die interesse tonen in de mogelijkheden van podcasts op gebied van branded content en reclame.

Foto boven Jonathan Farber via Unsplash

Foto onder Huub Wijfjes via Twitter

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond