Deel dit artikel
-

‘De radio wordt een hybride medium’

De honderd jaar oude radio is nog altijd springlevend, maar is wel aan het veranderen. On demand wordt steeds belangrijker, zo bleek gisteren tijdens het Hilversumse congres Forever Radio, De toekomst van de radio.

In de ontvangsthal van Beeld en Geluid in Hilversum staat deze week een werkende kopie van de zender waarmee honderd jaar geleden Hanso Idzerda vanuit zijn woonhuis annex instrumentmakerij aan de Beukstraat in Den Haag zijn eerste uitzendingen verzorgde. Evenals een werkende ontvanger uit 1922 waaruit schelle grammofoonmuziek klinkt.

Honderd jaar later luisteren we nog steeds naar (lineaire) radio. Iets meer dan twee uur per dag, vertelde David Fernandez Quijadam, manager Intelligence Service EBU, gisteren bij Beeld en Geluid.

Maar het is de afgelopen vijf jaar wel minder geworden. Dat komt doordat jongeren op een andere manier naar audio luisteren. Die gaan voor podcasts en on demand, terwijl de digitale luisteraar (DAB+) aardig op leeftijd is, zeker in landen zoals Noorwegen en Zwitserland, waar FM al is afgeschaft.

De EBU man wees ook op nieuwe spelers aan de horizon, partijen als Amazon, Google, Spotify en Apple ontwikkelen zich steeds meer als aggregatieplatformen voor on demand audio en podcasts. Slimme luidsprekers en smartphones, ook van grote internetreuzen, nemen de plaats in van radiotoestellen. Britse radiostations hebben van de weeromstuit Radioplayer opgericht, een online platform waarmee ze de controle weer in handen proberen te krijgen.

Toch is het onwaarschijnlijk dat alle radio in de toekomst volledig via internet wordt aangeboden. “Etherradio is vanuit kostenoogpunt gezien nog altijd de meest efficiënte vorm van radio,” aldus David Fernandez Quijadam.

De concurrentie barst ook in de auto los. Ook de autoradio is ook bijna honderd jaar oud, maar ontwikkelt zich meer richting entertainment, denk bijvoorbeeld aan Apple Car Play. Jos van de Bergh, consultant bij Mediamondo, denkt dat zodra zelfrijdende auto zijn intrede doet automobilisten tijd hebben om behalve audio ook video te bekijken.

Vooralsnog concentreert de auto-industrie zich op de verplichte introductie van DAB+ vanaf 2021. In de eerste helft van 2019 reed van de nieuw verkochte auto’s al 43 procent met een standaard DAB+ autoradio de garage uit. Volgend jaar wordt door het ministerie van Economische Zaken & Klimaat een extra landelijk dekkend DAB+ netwerk geveild, met nog meer zenderaanbod voor luisteraars tot gevolg.

Iwan Reuvekamp, innovatiemanager DPG Media, denkt dat de radio een meer hybride vorm krijgt, live en on demand. “Je ziet het ook bij tv. We zullen nog lange tijd livevoetbal blijven kijken, maar series kun je beter on demand aanbieden.”

DPG, eigenaar van grote dagbladen en QMusic, gaat wel steeds meer inzetten op podcasts, zelfs al zijn veel Nederlanders daar nog niet mee vertrouwd. Ze worden standaard onderdeel van de nieuwe AD app die nog in ontwikkeling is.

Studenten van de NHL Stenden Hogeschool toonden gisteren al enkele toekomstige concepten, zoals apps die elementen van live radio, Spotify en podcasts moeiteloos combineren tot een gepersonaliseerde lineaire programmering.

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) gaat de Nederlandse markt vanaf volgend jaar alvast voorzien van marktcijfers over podcasts en audio on demand, vertelde Liedewij Hentenaar van RAB, de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. Deze nieuwe meting wordt toegankelijk voor de gehele markt.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond