Deel dit artikel
-

Surface klein duimpje in webverkeer

Microsoft Surface, de nieuwe tablet van Microsoft, duikt nog niet echt op in het interververkeer. Althans, te oordelen naar cijfers van advertentienetwerk Chitika.

De tablet ging eind oktober in de verkoop, en had tussen 12 en 18 november een marktaandeel van 0,13 procent. De nieuwe Nexus-lijn van Google deed het iets beter met 0,91 procent, maar die tablets zijn dan ook al iets langer op de markt. Google-tablets doen het zeker zeven keer zo goed. Google en Nexus waren de belangrijkste nieuwkomers op de tabletmarkt dit najaar. Chitika meet het aantal advertentie-impressies per apparaat.

Analisten schatten dat Microsoft dit kwartaal vijfhonderdduizend tot één miljoen exemplaren van de Surface verkopen. Dat betreft dan het instapmodel met ARM-processor. De Pro-versie die op een Intel architectuur draait, komt pas in januari op de markt.

Een sterke groeier, volgens metingen van Millennial Media, is verrassend genoeg de iPad mini. Het bereik daarvan steeg met 28 procent per in de maand november. Vorig jaar haalde zelfs Amazons Kindle Fire niet een dergelijke groei.

Het aantal tabletgebruikers in Nederland is volgens GfK gestegen tot 4,3 miljoen Nederlanders. In 2012 kwamen er in totaal 2,5 miljoen gebruikers bij. Dit betekent dat inmiddels 34 procent van alle personen (van 13 jaar en ouder) die toegang tot internet hebben, een tablet tot hun beschikking heeft. In december 2011 was dit nog maar 14 procent en hadden 1,7 miljoen personen een tablet. Het totaal aantal tabletbezitters eind 2012 zal nog hoger uitvallen omdat meer dan een half miljoen mensen aangeeft met de feestdagen een tablet cadeau te willen doen.

De meeste tabletgebruikers hebben nog steeds een iPad van Apple (60 procent), maar het totale aandeel van de iPad loopt verder terug. Samsung wint terrein en groeit met 9 procent

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond