-

Snelheid en piekbelasting van je webshop is cruciaal voor conversie

Webshopbezoekers worden steeds kritischer. Met het toenemend aantal webshops moet je je onderscheiden op gebruiksgemak en klantenservice om de consumenten voor je te winnen. Vooral op piekmomenten, zoals Black Friday of de kerstdagen, is het essentieel om de snelheid én bereikbaarheid van je site op orde te hebben.

Goede performance-prestaties zijn cruciaal voor het succes van iedere webwinkel. Webshopbezoekers worden steeds veeleisender en ook voor Google speelt performance een steeds groter wordende rol in de ranking. Heb je als webwinkelier een trage webshop, dan wordt het steeds lastiger om succes te behalen.  En juist daarom is het belangrijk om te weten hoe je performance-prestaties kunt blijven verbeteren, zonder dat dit ten koste gaat van security en stabiliteit.

Slechte performance-prestaties zitten conversie in de weg

Van de performance-prestaties komt 65 procent uit de applicatie zelf: je webshop. Deze optimaliseren is essentieel. Maar ook met goede hosting kun je veel winst behalen. Juist grote, complexe webshops kampen regelmatig met hosting-gerelateerde problemen. De techniek vormt dan een belemmering, juist op de momenten dat het gas er vol op moet.

Die ervaring had Dorian Hofs ook. Als mede-eigenaar van Parfumswinkel.nl heeft hij zijn bedrijf zien groeien van een kleine webshop naar een bedrijf met een magazijn, een fysieke winkel en een webshop die overuren draaide. “Sinds de oprichting in 2006 groeit het aantal bezoekers ieder jaar. Dan kun je als organisatie natuurlijk niet stil blijven staan. Om de conversieratio met de bezoekersaantallen mee te laten groeien, moeten we blijven investeren in de kwaliteit van onze webshop. Met onze filosofie dat we alles willen doen voor de klant, zetten we natuurlijk in op goed advies, maar ook op bestelgemak. Voor onze klanten moet het zo eenvoudig mogelijk zijn om een bestelling te plaatsen, maar ook ons retourproces en onze klantenservice hebben hoge prioriteit.” Om een gestroomlijnde gebruikerservaring te bieden, is sitesnelheid essentieel. “In 2018 merkten we rond Black Friday dat tijdens de piekbelasting de druk op onze site te groot werd. Omdat we grote ambities hebben, hebben we in 2019 ingezet op optimalisatie van de performance van onze webshop.”

Piekbelasting en snelheid van je webshop

Parfumswinkel nam contact op met Hipex, dat als e-commerce hostingbedrijf met een sterke focus op Magento, zich specialiseert in het verbeteren van performanceprestaties en het verhogen van piekbestendigheid. Hierdoor kunnen webshops sneller groeien. Hipex hielp Parfumswinkel zich voor te bereiden op hogere bezoekersaantallen en de grotere piekbelasting rondom feestdagen als Black Friday of de kerstdagen. Het bedrijf onderzocht wat daarvoor nodig was. Ze testten onder andere de performance van de site. Hofs: “Omdat onze bezoekersaantallen bleven stijgen, zagen we dat onze site eigenlijk constant al op een piekbelasting draaide. We wilden natuurlijk een oplossing om tijdens piekdagen zoals Black Friday betere service te kunnen bieden dan het jaar daarvoor. Samen hebben we knelpunten uit onze applicatie verbeterd, hebben we de servercapaciteit verhoogd en zijn we naar een nieuwere omgeving gemigreerd.” Een constante belasting van 500 tot zelfs 1.000 bezoekers op elk moment van de dag tijdens Black Friday van 2019 was dan ook geen probleem meer. “Zo konden we onze klant wel continue goed bedienen.”

Terugkerende klanten door serviceniveau

Naast piekbestendigheid is algehele snelheid van je site sowieso een belangrijke factor in je conversie. De snelheid waarmee je informatie en afbeeldingen laden, hebben vooral op mobiel grote invloed op klantgemak en het aantal verkopen. Dat serviceniveau speelt voor Parfumswinkel ook een grote rol om van hun klanten terugkerende klanten te maken. Op dit moment is bijna de helft van de klanten die bij Parfumswinkel shopt, een terugkerende klant. “Op een dag als Black Friday zien we een hele grote aanwas nieuwe klanten. Het is dan natuurlijk nóg belangrijker dan normaal om deze een goede service te bieden, om ze ook later weer terug te laten komen.” Naast performance-optimalisatie werkt Parfumswinkel daarom bijvoorbeeld aan duidelijke communicatie. Het bedrijf zet in op gepersonaliseerde marketing, waarbij klanten persoonlijk advies krijgen. Ook met e-mailmarketing en automatische campagnes krijgen klanten productadvies en worden ze verder betrokken bij het merk.

Groeiambities 

Hosting is een zorgenkindje voor veel webshops. Daarom wijken steeds meer shopeigenaren uit naar een partij die een managed hosting platform levert. Die de brug kan slaan tussen de applicatie en de hosting stack. Die meekijkt, troubleshoot en optimalisaties doorvoert. En die natuurlijk ervoor zorgt dat de performance-prestaties van je webshop voortdurend worden verbeterd. Zo kun je de stap naar verdere groei sneller zetten. Parfumswinkel wil binnen nu en 10 jaar op 100 miljoen omzet zitten en onder andere in Duitsland en Frankrijk actief zijn. “Ook in Nederland zien we serieuze kansen en willen we nog meer een omnichannel business worden. Offline retail is voor veel spelers in de markt een uitdaging op dit moment. Maar wij hebben een nieuw storeconcept waar we veel vertrouwen in hebben.” Een webshop waar ze op kunnen bouwen is daarbij onmisbaar.

Over de auteur: Els Hekkenberg is tekstschrijver en eigenaar van Letterdesk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond