Hoe hoop en innovatie zegevieren in de strijd tegen COVID-19

De Wereldgezondheidsorganisatie verklaarde de COVID-19-uitbraak op 12 maart 2020 tot een pandemie. Een maand later is de wereld bijna onherkenbaar. Er zijn bijna twee miljoen bevestigde gevallen van het virus. Meer dan 128.000 zijn gestorven.
Te midden van deze menselijke tragedie ontstaat echter een “nieuw normaal”, gedreven door initiatief, innovatie en hoop. En het ging gepaard met een overvloed van onbaatzuchtigheid en vrijgevigheid toen mensen en organisaties zijn opgestaan om hun gemeenschappen te ondersteunen.
Technologie heeft ook een centrale rol gespeeld. Van helpen bij het voorzien in dringende medische behoeften tot het ondersteunen van de miljard kinderen van wie het onderwijs is verstoord door schoolsluitingen, het stelt mensen in staat hun leven voort te zetten, soms op nieuwe en onverwachte manieren.
Continuïteit en positiviteit
Sommige van deze innovaties kunnen blijvende voordelen opleveren. Met Digital Glass Room™ van Tata Consultancy Services (TCS) kunnen docenten bijvoorbeeld in realtime lessen met studenten delen via online klaslokalen.
Het bedrijf – met moedermaatschappij Tata Group en Tata Trusts – dat $200 miljoen schonk voor essentiële voorzieningen en ondersteuning voor degenen die in de frontlinie het virus bestrijden, heeft het platform gratis gemaakt voor scholen en universiteiten over de hele wereld om de continuïteit voor studenten te helpen behouden. En Venguswamy Ramaswamy, hoofd van het iON™-team van TCS, dat Digital Glass Room™ heeft ontworpen, zegt dat de uitrol scholen in staat zal stellen over te stappen naar het digitale tijdperk.
In de VS vierde het reeds opgerichte TCS-initiatief Ignite My Future™, dat computationeel denken doceert, de inaugurele Internationale dag voor sociaal en emotioneel leren met een positieve boodschap aan de vijfde tot en met de achtste klas in het hele land.
Snelle reactie
Technologie gebruiken om op deze manier te versterken en te inspireren is net zo krachtig als directe interventie. In het Verenigd Koninkrijk heeft een TCS-team snel actie ondernomen om een app te maken waarmee gemeenschappen kunnen samenwerken om hun meest kwetsbare leden te beschermen.
De Please-help.me-site verbindt mensen op zeer lokaal niveau door postcodes in de bebouwde kom te gebruiken om beheersbare netwerken te creëren die snel en veilig kunnen ingrijpen.
Blijvende erfenis
De wereld beweegt zich snel weg van de initiële acties om bedrijfscontinuïteit te verzekeren naar een nieuw duurzaamheidsmodel, en TCS-medewerkers tonen uit de eerste hand dat de kracht van technologie gecombineerd met de geest van menselijk vernuft onverslaanbaar is.
Dit strekt zich uit tot het zoeken naar een remedie voor COVID-19. Wetenschappers van het TCS Innovation Labs in Hyderabad, India, gebruiken kunstmatige intelligentie om 31 veelbelovende nieuwe chemische verbindingen te identificeren die een enzym blokkeren dat het coronavirus in het menselijk lichaam laat vermenigvuldigen.
Het team stelt zijn bevindingen beschikbaar aan iedereen om te testen, wat op een dag de sleutel kan zijn tot het maken van een vaccin voor COVID-19.
Nu de wereld samenkomt om de ziekte te bestrijden, is het duidelijk dat menselijke inspanningen en vindingrijkheid ondersteund door disruptieve oplossingen en krachtige technologie zeker zullen zegevieren.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.