Deel dit artikel
-

Microsoft blijft kwakkelen met Online

Als het meezit, noteert Microsoft dit jaar iets meer dan drie miljard dollar omzet met online diensten. De omzet van het hele concern zal boven de tachtig miljard uitkomen. De groeicijfers van de online divisie gaat wel vooruit, maar de tak draait verlies en komt niet in de buurt van concurrent Google.

Microsoft publiceerde gisterenavond de financiële cijfers over de drie maanden tot eind 2012. Dat is het derde kwartaal voor het softwarebedrijf omdat het werkt met een gebroken boekjaar.

Details over de opbouw van de omzet van de online divisie geeft Microsoft nooit. In algemene termen ziet het er zo uit:

Online Services Division, waar Search en Advertising onder vallen, noteerde een omzet van 869 miljoen dollar. Ter vergelijking: bij Google was dat 14,4 miljard. Bovendien verdient Microsoft nog geen cent met online. Het operationeel verlies loopt van kwartaal op kwartaal goed terug, maar onder de streep kleuren de cijfers nog steeds roods. De operationele winst verbeterde (daalde) met 38 procent en kwam uit op 283 miljoen.

Ook de afdeling Entertainment & Devices, waar Xbox en Windows Phone onder vallen, heeft weinig reden om de champagne open te trekken. Ook daar daalt de omzet en staat het bedrijfsresultaat onder druk.

Er werden ook minder Xbox’en verkocht, nota bene in de periode waarin Thanksgiving en Kerst vallen, maar er werden meer Windowstelefoons verkocht. Microsoft geeft niet de minste indicatie over de voortgang van zijn mobiele strategie. De cijfers van Nokia lieten gisteren echter zien dat de Finnen 4,4 miljoen Windowstelefoons verkochten. Enkel Microsofts Skype laat aanhoudende stevige groei zien in het gebruik. Het aantal belminuten steeg met 59 procent tot 138 miljard.

Steve Ballmer hoeft zich op korte termijn echter nog geen financiële zorgen te maken. Zijn concern boekte een omzet van 21,5 miljard dollar bij een nettowinst van 6,4 miljard dollar. De belangrijkste pijlers onder Microsofts fundament zijn nog altijd Windows, Office en serversoftware.

Foto: D. Begley (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Verkroost

Even een paar dingen nuanceren m.b.t. de online resultaten. De Online Services Division draagt ook de kosten voor R&D voor de Bing & Yahoo! search networks. Omdat daar flink in geinvesteerd wordt beperkt dat de korte termijn opbrengsten. Dat dat op langere termijn wel degelijk zin heeft zie je ook aan de Q4 resultaten: Yahoo! Bing Networks versnelde in de U.S. met 48% jaar over jaar groei van bestedingen in Q4 (vergelijk met Google: 12%). Yahoo! Bing Networks hebben een US search marktaandeel van 24% in Q4, steady groeiend sinds Q1 2009. (Bron: IgnitionOne Q4 2012 Online Advertising Report). Ook in Europa/Nederland zal meer nadruk op ontwikkeling van search gelegd worden in 2013.

Erwin Boogert

Dank voor de aanvulling Jeroen. Dat had ik idd niet als bekend moeten veronderstellen en even moeten aangeven.

Kun je toelichten wat de ontwikkeling van Search in NL/EU concreet inhoudt?

Jeroen Verkroost

Wat search betreft hosten we aanstaande maandag een event voor meer dan 50 Bing klanten waarin we die plannen in detail toelichten, maar we gaan meer investeren in de relevantie van het Nederlandse product. Doel is het “beta” label voor de Nederlandse markt te kunnen loslaten. Daarvoor moet een bepaald kwaliteitsnivo gehaald worden. Om dat te bereiken moet je bv. denken aan verbeteringen van indexering en taalspecifieke eigenschappen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond