Merk ervaart boost dankzij een virtuele in-game winkel

Amsterdam 11 Mei 2020: Stel je een virtueel hotel voor waar je een echt merk kunt kopen. Deze droom is werkelijkheid geworden dankzij een samenwerking tussen het Nederlandse premium lifestyle merk BALR. en Azerion’s levensechte simulator en social game Hotel Hideaway.
Dit is de eerste branded in-game winkel in het virtuele hotel en vertegenwoordigt een trend voor merken om onderdeel te worden van de beleving in plaats van te vertrouwen op advertenties die door sommigen ervaren worden als opdringerig.
Gedurende de campagne voegt BALR. steeds nieuwe kleding en huishoudelijke producten toe aan haar virtuele winkel. In de eerste twee weken kocht 25% van de Hotel Hideaway spelers iets van BALR.. Dit is gelijk aan een kwart miljoen verkochte producten.
Gedurende die tijd piekte BALR.’s witte sportschoenen kort als het bestverkochte product tijdens het spel. Gecombineerd droegen spelers de schoenen voor 250 miljoen seconden (bijna 8 jaar) tijdens het spel. Bij elkaar liepen spelers in de eerste twee weken 1.5 biljoen seconden rond in producten van het merk.
“Spelers waarderen merken die een actief onderdeel zijn van hun spel,” zegt Kim van Teunenbroek, Global Partnership Directeur van Azerion. “Ze voelen dat het de beleving verrijkt en reageren daarom positief.”
In-game reclame is aantoonbaar erg effectief. Deze samenwerking brengt reclame één stap verder door spelers in staat te stellen BALR.’s mode assortiment te doorzoeken en artikelen te kopen die gedragen kunnen worden tijdens het spel.
Het spel simuleert de beleving van het aanwezig zijn in een top hotel; BALR. opereert de mode winkel in het hotel. De samenwerking reflecteert de gedeelde waarden van BALR. en Azerion, waarbij beiden constant nieuwe methoden ontdekken om een nieuw publiek te bereiken en te binden.
Onderzoek van NewZoo laat zien dat spelers/gamers meer ontvankelijk zijn voor merken, 50% zegt dat ze reclame gebruiken om op de hoogte te blijven over de producten die ze willen. Spelers/gamers zijn 23% meer waarschijnlijk koopinvloed te hebben op hun vrienden en familie.
“Wij zijn constant op zoek naar nieuwe wegen om partners te helpen te binden met gebruikers,” zegt Kim. “Het is technisch complex om een winkel te integreren in een spel, maar de beloning is heel groot.”
Juul Manders, CEO van BALR. zegt: “Spelers spenderen meer dan 25 minuten per sessie met Hotel Hideaway en ze komen keer op keer terug. Door BALR. onderdeel te maken van de ervaring krijgen wij een verbazingwekkende gebruikers respons. Doordat spelers houden van de hele belevenis, vertellen ze dit aan hun vrienden en reikt BALR.’s boodschap ver voorbij het spel alleen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.