Twee Nederlandse frontrunners op het gebied van sport data bundelen de krachten: SciSports en Inmotio samen verder

Amersfoort, 30 juni 2020 – SciSports, wereldwijd marktleider op het gebied van data-gedreven analyses in de voetbalwereld, neemt 01-07-2020 Inmotio Object Tracking over. Inmotio helpt internationale topteams met het analyseren van wedstrijd- en trainingsdata. De strategische acquisitie versterkt de positie van SciSports en maakt het mogelijk om nog gedetailleerdere analyses te maken van voetbalwedstrijden.
Giels Brouwer, oprichter en CIO van SciSports: “Sinds de oprichting van SciSports ken ik Inmotio als een betrouwbare, innovatieve organisatie die wereldwijd topclubs en nationale elftallen helpt met het analyseren van trainingen en wedstrijden. Het product dat zij aanbieden is een perfecte aanvulling op ons scouting platform, waardoor we onze klanten nog beter kunnen helpen met het gebruik maken van data om voetbal inhoudelijke vraagstukken op te lossen.”
De overname betekent ook een verandering in het management team van SciSports. Vincent van Renesse van Duivenbode en Daan Le Duc treden toe als respectievelijk CEO en CTO van SciSports. Giels Brouwer en Jan Van Haaren complementeren het management team. Brouwer: “De afgelopen jaren hebben we vele gesprekken met Vincent en Daan gevoerd over de veranderende wereld van de sportdata en onze visie op deze markt sluit volledig op elkaar aan. Twee Nederlandse frontrunners op het gebied van sport data bundelen nu de krachten. Daarbij heeft het echt geholpen dat we beiden als innovatiepartner van de KNVB in het innovatiecentrum #11 op de KNVB Campus een kantoor hebben, waar we vele avonden hebben gesproken over de snel groeiende sportdata industrie.”
Vincent van Renesse van Duivenbode: “Als absolute sportfanaat kan ik mijn ervaring in het bouwen van software bedrijven gebruiken voor de internationale groei van onze platformen. De afgelopen anderhalf jaar heeft Inmotio de transitie gemaakt naar een SaaS model, waarbij we de data van iedere sportdata provider kunnen analyseren, verrijken en op een intuïtieve wijze aanbieden bij onze klanten. Zowel qua producten als cultureel zien we een duidelijke match tussen SciSports en Inmotio. Beide bedrijven hebben de ultieme wil om te winnen door het voetbal met data te ontleden en denken vanuit het perspectief van de klant. Met deze fusie creëren we een 360 graden view voor de voetbal professional en kunnen we ons nog beter positioneren in de mondiale voetbalindustrie.
OVER SCISPORTS
SciSports is marktleider op het gebied van data-gedreven voetbalanalyse. Het SciSports platform biedt geavanceerde machine learning algoritmes en ondersteunt professionele voetbalorganisaties, spelers en mediabedrijven in een data-gedreven beslissingsproces. De Europese Unie benoemde SciSports tot ‘Next European Unicorn’ en de HYPE Foundation riep het bedrijf uit tot meest innovatieve bedrijf in de voetbalwereld.
INMOTIO OBJECT TRACKING B.V. (SOFTWAREPLATFORM)
Inmotio levert al meer dan tien jaar een platform dat trainers en coaches helpt om de trainings- en wedstrijddata van professionele sporters te analyseren. Het unieke aan Inmotio is dat zij in staat zijn om de data van alle dataleveranciers in de sportwereld te koppelen. Door het combineren van verschillende databronnen kunnen zij nieuwe inzichten bieden die de coach direct helpt bij het maken van datagedreven beslissingen. Vele internationale topclubs en nationale elftallen maken gebruik van de analysesoftware van Inmotio, waaronder de KNVB, Ajax, PSV, Feyenoord en Red Bull.
INMOTIOTEC GMBH (HARDWARE TECHNOLOGIE)
Inmotiotec GmbH is al bijna 15 jaar een pioneer in de wereld van voetbal data en levert een “local positioning measurement” systeem. Het levert de meest accurate positiedata in de markt, door slim gebruik te maken van geavanceerde RFID technologie. Naast de voetbalindustrie levert Inmotiotec positiesystemen aan de automotive, entertainment en publieke industrie. Inmotiotec GmbH blijft een onafhankelijke organisatie en zal haar systemen in de voetbalindustrie via SciSports aan blijven bieden.
Over Vincent van Renesse en Daan Le Duc
Vincent van Renesse van Duivenbode begon zijn carrière bij KPMG en PON, voor hij zijn eigen accountancykantoor Syfers oprichtte. Hij zag de behoefte voor een online accountancy platform en richtte het bedrijf Basecone op dat uitgroeide tot de marktleider in Nederland. Hij verkocht Basecone in 2015 aan Wolters Kluwer en bleef tot 2018 aan als Managing Director.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.