Focus op data groeikans voor 8 op de 10 Nederlandse organisaties

Onderzoek door Universiteit van Tilburg, Tata Consultancy Services (TCS) en ICT Media naar de correlatie tussen data analytics maturity en business effectiviteit en performance.
Tata Consultancy Services (TCS) (BSE: 532540, NSE: TCS), een toonaangevende wereldwijde organisatie voor IT-diensten, consultancy en bedrijfsoplossingen, presenteert een onderzoek naar de correlatie tussen data analytics maturity en business effectiviteit en performance. Het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van TCS in samenwerking met Prof. Erik Beulen (Universiteit van Tilburg / TIAS School for business and society) en ICT Media, laat zien dat ongeveer 8 op de 10 (84%) Nederlandse bedrijven hun data analytics maturity zouden moeten verbeteren om de effectiviteit van het bedrijf te verbeteren, en disruptie te voorkomen.
Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg / TIAS, zegt: “Uit het onderzoek bleek dat focus op data en analytics de effectiviteit en prestaties van bedrijven verbetert. De drie belangrijkste inzichten waren: 1) Begin met het genereren van inkomsten in gedachten; 2) Zorg dat je de basis goed op orde hebt en; 3) Doe een goede inventarisatie.”
Uit het onderzoek blijkt dat bij 16% van de onderzochte Nederlandse organisaties de data analytics mogelijkheden zich ‘in silos’ bevinden, als onafhankelijke tactische capaciteiten binnen business units. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven (47%) beschikt over ‘eenvoudige’ data analytics mogelijkheden. Ongeveer een derde (29%) wordt geclassificeerd als ‘geschaald’, wat betekent dat er operational excellence is voor realtime beslissingen op bedrijfsniveau. Slechts 3 organisaties (5%) hebben een ‘synergetische’ data maturity, wat betekent dat ze een digitaal ecosysteem hebben opgezet dat complexe verwerking mogelijk maakt voor de hele onderneming en filialen. Niet meer dan 2 van de onderzochte organisaties (3%) zijn ‘zelf-geoptimaliseerd’, het hoogste niveau, wat betekent dat een intelligente en geautomatiseerde balans tussen mens- en machinegerichte besluitvorming mogelijk is waarbij ook het ecosysteem en PESTLE-gegevens gebruikt worden.
Hoewel de data maturity in zijn algemeenheid laag tot middelgroot wordt beschouwd, lopen Nederlandse bedrijven nog steeds voor op hun internationale concurrenten wanneer vergeleken met wereldwijde inventarisaties van TCS met TCS DATOMTM.
Josu Devasia, Country Head TCS Nederland, zegt: “Bedrijven moeten nieuwe manieren vinden om hun bedrijf te laten groeien in de disruptieve markt van vandaag. Focus op data analytics biedt die mogelijkheid voor velen. Ik hoop dat deze studie organisaties inspireert om hiermee aan de slag te gaan zodat ze hun bedrijfsprestaties in de toekomst verder kunnen verbeteren. ”
Het onderzoek, uitgevoerd onder 62 toonaangevende Nederlandse organisaties van verschillende groottes in meer dan 14 sectoren en 10 leiders op het vlak van informatietechnologie, beoordeelde organisaties op 5 aspecten van data maturity: datamanagement, analyse-automatisering, soorten data, soorten gebruikte analyseplatforms en cloudadoptie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.