Industry Wire

Geplaatst door Bikkelhart

De restauratie van Monumenten.nl

Monumenten.nl is hét platform voor monumenteneigenaren. Met een nieuw design en de juiste balans tussen inspiratie en informatie wijzen we elke monumentliefhebber de weg in monumentenland.

De uitdaging
We hadden een duidelijk doel voor ogen. Monumenten.nl moest moest inspireren en informeren. Het moest een plek zijn om kennis op te doen én te delen. Dus staken we de handen flink uit de mouwen, We redesignden de website, gaven een contentworkshop, hielpen met de migratie én maakten een promotievideo. Het leek wel een heuse restauratie.

Het bouwplan
Als je een monument restaureert, kijk je altijd eerst welke karakteristieke elementen je wilt behouden, welke onderdelen je moet vervangen en wat je kunt toevoegen. Voor het redesign van de website hebben we precies hetzelfde gedaan. Monumenten zijn stukjes geschiedenis die als kunst over ons land verspreid zijn. Eigenaren en liefhebbers houden deze eindeloze expositie in stand. Met dit concept in ons achterhoofd, voegden we meer beeld toe en legden we de nadruk op het verleden en de toekomst van monumenten.

De fundering
Content was er al genoeg. Misschien zelfs te veel. En dan is één ding heel belangrijk: leesbaarheid. We kozen een leesbaar lettertype, verbeterden de informatiestructuur en testen al onze ideeën met een usability test. Want wie kan de gebruiksvriendelijkheid van de website nou beter beoordelen dan de gebruiker zelf? Uit de usability test kwamen allerlei nieuwe, onverwachte inzichten. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat gebruikers onze creatief bedachte navigatieonderdelen, zoals ‘Monument beleven’, niet begrepen.

Het interieur
Maar dat was nog niet alles. De website moet alle mogelijke vragen kunnen beantwoorden, en een ingang naar een volgende stap bieden.

– De bedrijvengids is (flink!) uitgebreid
Zoek je een gecertificeerd vakman die alles weet van glas in lood? In de Bedrijvengids vind je 16 gespecialiseerde bedrijven met één druk op de knop. De belangrijkste toevoeging aan de gids zijn de reviews van andere eigenaren. Heb je zelf een goede ervaring? Deel dan jouw ervaring om anderen te helpen!

– De partners zijn zichtbaarder
Je komt de logo’s van de partners van Monumenten.nl tegen op verschillende plekken. Lees je content waar een partner aan heeft meegewerkt? Dan zie je onderaan de pagina hun logo. Ook aan de verhalen zijn partners toegevoegd. Bijvoorbeeld als ze een lening hebben verleend of advies hebben gegeven.

– Monumenten Community in de spotlight
Ook voor de monumenteigenaren is er een plek op de nieuwe website. In meer dan 100 verhalen delen eigenaren hun ervaring en inspiratie. Wil je over een bepaald onderwerp meepraten? Dat kan! Onderaan elk verhaal zie je gerelateerde, actieve topics uit de Monumenten Community. Elke categorie heeft een eigen kleur. Zo weet je direct over welk onderwerp de vraag of opmerking gaat.

Het laatste likje verf
Een design komt pas echt tot zijn recht als content er op de juiste manier in staat. Daarom bleven we ook na het redesign betrokken bij het traject. Nadat LimoenGroen de website had gebouwd kwamen wij weer in beeld. Met een contentworkshop, begeleiding tijdens de migratie en met hulp voor de nieuwe teksten, zorgden we ervoor dat ook de copy naadloos aansluit op de nieuwe stijl van Monumenten.nl.

Voor de livegang van de website hebben we een korte promotievideo voor op social en voor in de nieuwsbrief gemaakt. In de video geven we monumentliefhebbers een sneakpeak van de website. Nieuwsgierig? Je bekijkt de video hier: https://youtu.be/vhVuDcSJQK4

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht