Industry Wire

Geplaatst door NMO

Kinderen zijn regelrechte mediafans en kiezen voor zowel scherm als papier

De nieuwste editie van de NMO Kids Monitor biedt een uniek en actueel inzicht in het mediagedrag van kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen in 2025 zowel digitale als traditionele media omarmen: televisie en smartphones zijn favoriet, maar ook papieren media blijven onverminderd populair.

De NMO Kids Monitor 2025 bestaat uit een grootschalig onderzoek onder 1.025 kinderen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos I&O. Het onderzoek bevat tal van onderwerpen die betrekking op het mediagedrag van kinderen. De inzichten uit de NMO Kids Monitor zijn waardevol voor uitgevers, mediabedrijven, adverteerders en opvoeders. Ze helpen om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en om hun media-aanbod en communicatie effectiever vorm te geven.

Kinderen zijn mediafans

Kinderen zijn regelrechte mediafans: ze kijken video’s, luisteren naar muziek en podcasts, lezen boeken en magazines en spelen games. De NMO Kids Monitor laat zien dat het mediagedrag van kinderen steeds veelzijdiger wordt, waarbij verschillende platformen en vormen naast elkaar bestaan.
Televisie is bij kinderen het medium met het grootste bereik. Daarnaast groeit het gebruik van smartphones en tablets gestaag. Kinderen gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen.

Veel waarde aan tastbare media

Papieren media blijven een prominente rol spelen. Donald Duck is met afstand het meest gelezen tijdschrift, gevolgd door tal van andere titels. De resultaten tonen aan dat kinderen ook in het digitale tijdperk veel waarde hechten aan tastbare media.

Ook boeken blijven geliefd: 83% leest op papier en een derde van de kinderen las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Oudere kinderen (10-12 jaar) lezen minder dan jongere (6-9 jaar). Kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder.

Grote diversiteit in gebruik van internet en devices

Het internetgebruik van kinderen is divers: zij bezoeken vooral YouTube, maar ook educatieve sites en zelfs ChatGPT wordt door 23% gebruikt. WhatsApp is de meest gebruikte sociale media app, gevolgd door TikTok. Oudere kinderen (10-12 jaar) zijn actiever op sociale media dan jongere kinderen.
Kinderen maken gebruik van diverse devices: televisie, smartphone en tablet worden het meest gebruikt. Activiteiten variëren van filmpjes kijken en gamen tot huiswerk maken en muziek luisteren. Bijna 30% gebruikt een spraak-gestuurde assistent zoals Alexa of Google Assistant.

De resultaten van de NMO Kids Monitor 2025 zijn beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek. Het is mogelijk een rapportage (pdf-vorm) af te nemen bij NMO.

Over NMO:
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) biedt inzicht in wat Nederland via alle media, platforms en devices leest, luistert en kijkt. NMO levert de datasets en de marktstandaarden die door de hele mediabranche worden gebruikt. NMO doet dit aan de hand van vernieuwende onderzoeken die samen onderdeel zijn van een ‘bereiksonderzoek-architectuur’ die gericht is op de ontwikkeling van crossmedia datasets. NMO is geïnitieerd en wordt gefinancierd door commerciële en publieke mediaorganisaties, mediabureaus en adverteerders en staat open voor nieuwe partijen in de markt. De ‘Joint Industry Committee’ structuur van NMO maakt dat alle stakeholders bijdragen aan het succes van NMO. Samen creëren zij betere inzichten in mediabereik van Nederland en stimuleren zij innovatie in de branche.
www.nationaalmediaonderzoek.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht