Industry Wire

Geplaatst door : Solezilla.nl

Buitenlanders gaan hard op Nederlandse sneakermarktplaats

OTTERLO – Al jaren is internetondernemer Mark van den Ing uit Otterlo sneakerfanaat. Met veel passie brengt hij aanbieders en kopers van exclusieve sneakers samen op zijn innovatieve online platforms. Nooit ging hij de grens over. Tot nu. Juist in Corona-tijd durft Van den Ing groot te dromen en richt hij met Solezilla zijn pijlen nu ook op Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. “Ik merk het aan alles: dit is goed.”

Het concept is Van den Ing absoluut niet vreemd. Al vijftien jaar biedt hij de Nederlandse consument verschillende platforms om te shoppen bij exclusieve sneakershops uit heel Europa. Het concept is simpel. Via diverse filters op de platforms vergelijken gebruikers sneakers van allerlei merken en kiezen zij hun favoriete optie. Vervolgens worden ze doorverwezen naar de winkel in kwestie en kopen zij daar hun nieuwe schoenen. Hoewel het technische hoogstandjes betroffen, vonden de marktplaatsen nooit het grote publiek. Tot nu. Zijn nieuwste, succesvolle platform, Solezilla, bevat ruim 35.000 sneakers uit ruim honderd winkels. Uiteraard met merken als Nike en Adidas, maar ook designsneakers als Giuseppe Zanotti, Balenciaga en Michael Kors. Daarnaast zijn er ook ‘deadstock’ sneakers te vinden, zeldzame sneakers die niet meer gemaakt worden.”

Grote passie
Hoewel sneakers zijn passie zijn, ging zijn aandacht voorheen vooral uit naar zijn eigen webwinkels. “Ik verkoop met mijn winkels vooral producten voor (winter)sportliefhebbers”, legt Van den Ing in vogelvlucht uit. “Toen de pandemie losbrak, lag alles ineens stil. Dat gaf mij plotseling extra vrije tijd. Mijn aandacht trok terug naar mijn grootste liefde: toffe sneakers.”
De ‘sneakermeister’ zelf bezit ruim 40 paar schoenen. Het is al lange tijd een grote passie, maar nu houdt hij zich bijna nergens anders meer mee bezig. Hij trok zich in het voorjaar van 2020 terug aan zijn tekentafel.

“Ik bedacht ineens: als ik nu opnieuw zou beginnen, wat zou ik dan doen? Ik begon het uit te schrijven en voor ik het wist sloeg ik aan het ontwikkelen. Solezilla.nl was geboren en via mijn netwerk had ik er al gauw tientallen winkels op staan. Op mijn oudere platforms had ik al allerlei blogs en artikelen over sneakers staan. Ik besloot een nieuwe Nederlandse, Duitse en Engelstalige versie te maken en de teksten om te zetten en te verbeteren. Toen ging het ineens snel. De Duitsers, Amerikanen en Engelsen gaan hard op Solezilla. Bovendien weet ik hoe zo’n platform technisch het beste werkt. Solezila is veilig, gebruiksvriendelijk en retesnel. Zo laat Solezilla standaard kortingscodes zien van winkels en weet je als consument dat je altijd de beste koop hebt. ”

Grotere markt
Als klein land heeft Nederland een kleinere markt, maar volgens de Otterlose sneakerfanaat is de stap naar het buitenland om meer redenen logisch.

“Duitsland heeft echt een ‘street culture’. Sneakers zijn daarin een belangrijke spil. Een paar unieke ‘Schuhe’ zijn een manier om op te vallen en om je te uiten. Daarnaast is het een thuisland van merken als Adidas en Puma. Bovendien is het een groeimarkt. Duitsers kopen, veel meer dan Nederlanders, hun schoenen online. Toen het eenmaal begon te lopen zag ik ook bezoekers uit Oostenrijk en Zwitserland komen. Dat komt ook vooral door het exclusieve aanbod. Dit is ook interessant voor Nederlandse retailers. De marktplaats faciliteert crossborder e-commerce. Dat betekent dat ook Nederlandse winkels kunnen verkopen aan Duitse klanten. Solezilla laat het product zien, maar het afrekenen gebeurt op hun site. Zo kunnen zij Duitsland bedienen. Met Solezilla.com boren we de Verenigde Staten, Engeland en de rest van Europa aan in hun eigen valuta.”

De grootste van Duitsland
Van den Ing gaat met Solezilla voor het hoogst haalbare. “Ik wil de grootste worden. Zowel in volume als in exclusieve sneakers en onderscheidende winkels. Het loopt goed. Bovendien zijn de adverteerders dik tevreden. Ik krijg veel complimenten. De partners geven aan dat ze een platform van dit niveau en deze monsterlijke proporties nog niet gezien hebben. Voor mij voelt dit gewoon echt goed. ”, besluit de “Zilla” onder de sneakers lachend.
Solezilla.de richt zich op de Duitse markt en Solezilla.com op de Verenigde Staten, Engeland en de rest van Europa. Ben jij als Nederlander benieuwd geworden? Kijk dan eens op de Nederlandse evenknie: Solezilla.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht