Mobiel is de toekomst, bedrijfsleven treuzelt nog

Ruim tachtig procent van de Nederlandse marketeers zegt dat mobiel de toekomst is. Ook de budgetten voor mobiel laten een groei zien. Toch denkt slechts 4 procent van de opdrachtgevers ‘mobile first’ wanneer het gaat om de businessstrategie. Dat blijkt uit de DM Barometer Special: Mobile mysteries ontrafeld van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.
Dat mobiel de toekomst heeft komt vooral vanwege de technische ontwikkelingen en het gegeven dat nagenoeg iedereen een mobiel apparaat heeft. Maar de marketeers geven ook aan dat het kennisniveau over mobiel bij zowel dienstverleners als opdrachtgevers moet worden opgekrikt.
Ook de budgetten voor mobiel laten een groei zien. Zo geeft 57 procent van de opdrachtgevers aan dat het budget voor mobile dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2012. Als je aan de dienstverleners vraagt of het budget bij hun opdrachtgevers is gestegen, antwoordt maar liefst 72 procent positief. De dienstverleners schatten in dat voor een jaar verder (2014 t.o.v. 2013) dit percentage zelfs 89 procent is.
Dat mobiel nog niet ‘top of mind’ is, blijkt uit het feit dat de verantwoordelijkheid voor mobiel bij de meeste opdrachtgevers niet specifiek bij een specialist is ondergebracht. Bij zeven procent is dit wel het geval. Daarnaast heeft mobiel nog niet echt een plek in de marketingmix. Tien procent geeft aan dat mobiel even belangrijk is als andere kanalen in de mix en bij drie procent is mobiel leidend.
Morgen volop aandacht voor mobiele marketing op Mobile Convention in Amsterdam.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond