Deel dit artikel
-

Intel stelt 200 miljoen beschikbaar voor ‘Digital Home’

Om de ontwikkeling van het 'Digital Home' verder te stimuleren heeft Intel 200 miljoen dollar venture capital beschikbaar gesteld. Het geld is bestemd voor (startende) bedrijven die de link tussen pc en consumentenelektronica willen leggen.

De investering in het al bestaande Digital Home Fund past binnen het streven van Intel om een grotere rol te spelen in het koppelen van de pc met consumentenelektronica, zoals de televisie en de dvd-speler. Het concept van het &#39 , zoals Intel dat heeft ontvouwd, lijkt op dat van partijen als Hewlett-Packard en Dell. Het verschil is dat Intel zich beperkt tot technologieleverancier en nog geen aanstalten heeft gemaakt om ook zelf consumentenelektronica op de markt te brengen, zoals bijvoorbeeld HP en Dell dit al wel doen en partijen als Motorola daar plannen voor hebben.

Het beschikbaar stellen van het investeringskapitaal door Intel werd door het bedrijf bekendgemaakt op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, zo melden Amerikaanse media. "Het is een duidelijk signaal dat het gehele bedrijf zich nu aan het organiseren om erg succesvol te worden binnen consumentenelektronica en het 'digitale huis'", aldus vice-president John Miner tegenover de Wall Street Journal. Miner is verantwoordelijk voor Intel Capital, de investeringsarm van Intel.

Vanuit het Digital Home Fund zijn eerder al investeringen gedaan in onder meer Musicmatch (software voor muziekbeheer op de pc) en Entropic Communications, dat coax-kabel wil inzetten voor thuisnetwerken en een van de initiatiefnemers is van een eerder deze week gelanceerde alliantie om deze mogelijkheid verder te onderzoeken. Andere deelnemers aan de Multimedia over Coax Alliance (MoCA) zijn onder meer Cisco Systems, Panasonic, Motorola en ComCast.

Het Digital Home Fund voorziet in een behoefte, zegt Kurt Scherf, analist van marktonderzoeker Parks & Associates tegenover de Wall Street Journal. Volgens hem kan de nieuwe investering een grote impact hebben, aangezien er voor de (startende) bedrijven die werken aan het koppelen van pc en consumentenelektronica weinig kapitaal beschikbaar is. De meeste investeringsmaatschappijen hebben geen interesse in bedrijfjes die een jaarlijkse omzet van maximaal 100 miljoen zullen halen, aldus Scherf. "Er zijn ontzettend veel innovatieve bedrijven die een dergelijke omzet niet zullen halen."

Deel dit bericht

3 Reacties

DRs BMa Jos A Scholte

Philips heeft alles jaren geleden al bedacht. De marktpositie is blijkbaar helaas niet sterk genoeg om toepassingen eenzijdig in te voeren (PCM 1995-1998).Een leuke toepassing is de computer gebruiken om te koken: recepten downloaden en draadloos sturen naar de Super-Combi-Magnetron-Oven. Helaas zijn er zeer weinig producten in de supermarkt die deze manier van koken ondersteunen.

a. treur

@ Scholte. Dus moet je ze dan ook niet willen uitvinden. De vraag is bij elke echte innovatie, "kan ik met het product het sentiment" (motief, sympathie, hebzucht) en dus gedrag van de consument beinvloeden. Dat is overigens mijns inziens niet alleen het probleem van Philips maar van al die prachtige innovators. Sorry wie wil er nou op die manier koken? Draadloze verbindingen voegen daadwerkelijk iets toe aan de elektronica markt maar zou evenals mediadragers op een uniform model in de markt gezet dienen te worden. Sreamium TV en Radio bijvoorbeeld is een aadig concept maar zou zonder de primaire hulp van Yahoo of Planet in de markt gezet moeten kunnen worden. Overigens kan een draadloos verbindinkje van PC (met TV en audio out) naar TV of Receiver het zelfde maar dat terzijde. Z'n setje kost je 100 euro.

Drs Tendoescate

Die microwave was ook al door Philips bedacht. Alleen zit er dan een rf-tag in de verpakking van je maaltijd, die de magnetron instrueert. Zie interview {in Electronic News; http://www.reed-electronics.com/electronicnews/article/CA341822?pubdate=12%2F15%2F2003 }

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond