Deel dit artikel
-

Herlancering Napster op 9 oktober

Napster keert sneller terug dan verwacht. Op 9 oktober start de muzieksite in bèta-versie, waar eigenaar Roxio eerder meldde dat Napster rond de kerst weer actief zou worden.

Roxio , dat software op de markt brengt voor het branden van cd's, kocht de boedel van Napster vorig jaar voor 5 miljoen dollar. Eerder dit jaar kocht het eveneens downloadsite Pressplay, dat was opgezet door enkele platenmaatschappijen als legaal antwoord op Napster. Doel was om de combinatie als legale downloadsite opnieuw in de markt te zetten.

Dat zal op 9 oktober in een 'soft-launch' gebeuren, aldus woordvoerder Seth Oster van Napster tegenover Reuters. Eerder had het bedrijf aangegeven dat de herlancering voor het eind van het jaar gepland stond. Het lijkt erop dat Napster het snel groeiende aantal concurrenten niet nog meer speelruimte wilde geven. Vorige week kondigde Dell aan dat het online muziekwinkel wil starten, daarna volgde ook de aankondiging van MusicMatch dat het online muziek zal verkopen.

Napster zal van start gaan met een aanbod van 500 duizend tracks, het grootste aantal nummers dat er in een online muziekwinkel te koop is. In juli kon Buy.com zijn online muziekwinkel Buymusic.com nog profileren als "grootste" met een aanbod van 300 duizend tracks. Napster biedt consumenten ook de mogelijkheid om zowel muziek via een abonnement te downloaden als het per nummer te kopen. De laatste methode werd door Apple met succes geintroduceerd in zijn iTunes Musicstore.

Verder details over prijzen en in welke landen Napster beschikbaar komt zijn nog niet bekendgemaakt. Wel meldde Roxio eerder deze week dat Napster ook in een aangepaste versie voor de Windows Media Center pc's (editie 2004) wordt gelanceerd. Daarmee krijgen gebruikers van deze dienst onder meer ook toegang tot Napster via de televisie en de afstandsbediening.

Deel dit bericht

4 Reacties

Erwin van Lun

Goed idee van Napster! Ik heb nog warme herinneringen aan good old Napster en heb nog even nagedacht over het mogelijke productaanbod voor downloaddiensten aan Napster: E 0,10 Nostalgy (10 jaar of meer oud)E 0,20 Pop (tussen 1 en 10 jr)E 0,50 Recent (tussen 1 maand en 1 jaar oud)E 0,99 Hot (nieuwer dan 1 maand) Extra toegevoegde waarde:E 0,50 SongtekstenE 0,99 BladmuziekE 0,99 Gescheiden muziek en tekstE 1,99 VideoE 1,99 Ondertiteling (alleen in combi met video; tbvb karoake)E 2,99 Aparte sporen, zelf te mixen Daarnaast kan in de abonnementsvorm worden ondergebracht:-chat per artiest/groep-achtergrond informatie over artiest/groep, links naar fanclubs worldwide-professionele player-radio met intelligent 'matching' principe (wat zou je nog meer leuk vinden als je dit al hebt)-coversearch-'deuntjes match' (je neuriet wat en deze site vind het bijbehorende nummer) Vanzelfsprekend vind je op alle downloadsites alle mogelijke professionele muziek (heeft iemand enig idee hoeveel nummers er via KaZaa beschikbaar zijn), wereldwijd en in zeer goede kwaliteit. Andere sites werken ook met amateurs (kunnen bvb hun muziek gratis beschikbaar stellen). Door de toegevoegde waarde duidelijk te maken is niet meer interessant de eigen PC vol te gooien met allerlei oude nummers in verschillende formaten, van verschillende kwaliteit. Nieuwe nummers zijn net "uit", dus nog schaars! Iedereen wil het snel hebben! Dus een goede download biedt dan inderdaad toegevoegde waarde. De herintroductie van Napster is weer een stapje in de goede richting…

Nu even niet

Erwin, Sterke 'analyse' en daarom ben ik ook beniewd of je vindt dat Napster statisch moet prijzen (jouw 10, 20, 50 en 99 cent) of juist dynamisch op basis van vraag (lees: aantal downloads). Dit laatste maakt het zoeken naar vergeten nummers weer een sport….

Erwin van Lun

Ik vind dat Napster best dynamisch kan prijzen. Ik kan me voorstellen dat een zeer bekend nummer uit de jaren 20 nu nog maar 2 cent kost, iedereen heeft het inmiddels en de restvraag is nog zeer klein. Om andere redenen kunnen andere nummers juist weer veel duurder zijn voor -soms maar- enige dagen. Het grote voordeel van dynamisch prijzen is dat de consument moet gaan zoeken naar een goedkope aanbieder op dat moment. Dit is lastig en wellicht ontstaat er dan weer zoekrobots. De downloadsites zullen klanten willen binden door meer toegevoegde waarde te bieden (gemakkelijke tools en zie mijn eerdere reactie) en incentives te geven aan goede klanten. Het bracht me overigens op een ander idee: een muziekuitgever zou 'limited editions' kunnen uitgeven: de eerste 100 nummers worden dan aangekondigd door de artiest zelf op jouw naam, persoonlijk: Dus zegt: 'hi, this is xxx, i'm very proud this number for you, xxx, '. En zo'n nummer kost dan 50 euro. (met de opbrengst wellicht voor het goede doel)

Roland Vree

Op zich een hardstikke goed idee. Maar ik vraag me af hoe het met de kwaliteit van die nummers en downloads gesteld zal zijn. Daar zullen ook criteria voor neergezet moeten worden lijkt mij, en wat voor software gaan ze daarvoor gebruiken? De ene mp3 converter is de andere niet om het maar even simpel te zeggen. En zolang MP3 nog steeds over het algemeen slechte kwaliteit is ga je daar niet al te veel voor willen betalen. Tenminste ik niet, maar ja ik zal dan wel een redelijke audiofiel zijn 🙂 maar dat is uiteindelijk wel het belangrijkst. Je muziek moet goed klinken niet waar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond