Deel dit artikel
-

Wal-Mart legt actiesite zwijgen op

De site Re-Code.com, waar internetters 'alternatieve' barcodes konden uitprinten om daarmee in de winkel producten te 'herprijzen', is onder druk van Wal-Mart gestopt. Het supermarktconcern was niet gecharmeerd van de anarchistische manier waarop Re-Code.com prijzen ter discussie wilde stellen.

Op de site van Re-Code.com is nu alleen nog een uitleg beschikbaar, waarin de initiatiefnemers van de site uitleggen wat hun voor ogen stond met Re-Code.com. Volgens de initiatiefnemers (Carbon Defense League en Conglomco.org) weerspiegelen de prijzen van veel producten niet de daadwerkelijke waarde. Consumenten betalen vaak teveel vanwege de merknaam, aldus Re-Code.com.

Met het aanbieden van alternatieve barcodes voor diverse producten, die tijdens het winkelen aangebracht konden worden, wilde Re-Code.com mensen aanzetten om na te denken over prijzen, maar ze ook de mogelijkheid bieden er daadwerkelijk actie tegen te ondernemen. Met het laatste gingen de actievoerders te ver, aldus Wal-Mart , dat een van de bedrijven was die op de site als doel werden genoemd. Wal-Mart dreigde met juridische stappen, waarop er volgens Re-Code.com ook brieven binnenkwamen van Kellog's "en andere bedrijven".

Tegenover AP zegt een woordvoerder van Wal-Mart dat dieven in het verleden vervalste barcodes hebben gebruikt en dat het om die reden niet wil dat een website mensen oproept om de barcodes te verwisselen. Burt Flickinger, hoofd van retail-adviesbureau Strategic Resource Group, zegt dat diefstal, zowel door het eigen personeel als door klanten, een steeds groter probleem voor retailers aan het worden is. Het zou leiden tot faillissementen van grote retailers. Volgens Flickinger is het vervangen van barcodes strafbaar en loopt degene die het doet in de Verenigde Staten kans op een gevangenisstraf van negentig dagen, zelfs als het vervangen gebeurt met "een satirische bedoeling".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond